Improving the Ability of Students' Understanding Through Videos at PIAUD Study Program UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu/ Peningkatan Kemampuan Pemahaman Mahasiswa Melalui Video pada Program Studi PIAUD UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu

Abstract

Online learning, conducted through the flatforms such as the zoom, What’s App, and e-learning, is unable to improve students’ comprehension of the contents of lectures. The purpose of the study was to improve the ability of students’ understanding at PIAUD Program UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu by utilizing videos as learning media during the pandemic. The research method used was the quantitative one with an experimental approach. The sampling was 23 respondents of students at 6D class. The data collection method used tests, questionnaires, interviews, and documentation. The test data collection instrument used pretest and post-tests. Instruments and data analysis of tests, questionnaires, and interviews assisted by the Google Forms. This study further used the analysis of descriptive quantifiable data. The results of the research show that the use of videos improved the understanding ability of the PIAUD students, and this was obtained from the analysis of student pretest value data before using learning videos at an average of 40.87%. Furthermore, there was an increase in students' comprehension ability at the average post-test scores after using learning the videos as learning media, which was 58.26%. Abstrak Pembelajaran daring yang berlangsung dengan menggunakan aplikasi zoom, what’s App, dan e-learning masih belum dapat meningkatkan kemampuan pemahaman mahasiswa pada materi yang dipelajari saat perkuliahan. Tujuan penelitian adalah untuk meningkatkan kemampuan pemahaman mahasiswa Program Studi PIAUD UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu dengan memanfaatkan video sebagai media pembelajaran pada masa pandemi. Metode penelitian yang digunakan adalah kuantitatif dengan pendekatan eksperimen. Sampel penelitian sebanyak 23 responden dari mahasiswi kelas 6D. Metode pengumpulan data menggunakan tes, angket, wawancara, dan dokumentasi. Instrumen pengumpulan data tes menggunakan pretest dan post-test. Instrumen dan analisis data tes, angket, dan wawancara berbantuan Google Form. Penelitian ini menggunakan analisis data kuantiatif-deskriptif. Hasil penelitian menunjukkan pemanfaatan video pembelajaran dapat meningkatkan kemampuan pemahaman mahasiswa. Hal ini berdasarkan hasil analisis data nilai pretest mahasiswa sebelum menggunakan video pembelajaran dengan rata-rata sebesar 40,87%, kemudian terjadi peningkatan kemampuan pemahaman mahasiswa pada nilai rata-rata post-test setelah menggunakan video pembelajaran sebagai media belajar sebesar 58,26%.