Study of Linguistics and Educational Values Contained in Surah Al-Alaq verses 1-5

Abstract

Surah Al-Alaq is one of the surahs that refers to knowledge by ordering reading as the key to knowledge. This study aims to determine the interpretation of each verse in Surah Al-Alaq as explained above based on the results of research by each commentator. This article uses qualitative descriptive data analysis research to examine the hidden meanings hidden in Surah Al-Alaq verses 1–5 from a verbal and figurative perspective. According to the theory of language rules, the word "iqra", which means reading, studying, conveying, and so on, is a verb whose object is general and includes all things that can be reached by the word, not only in written or unwritten verses. Therefore, the results of this study to understand the command of the word iqra' in Surah Al-Alaq verses 1–5 are to read not only what is written but also what is not written. Abstrak Surat Al-Alaq merupakan salah satu surat yang menunjuk pada ilmu pengetahuan, yaitu dengan memerintahkan membaca sebagai kunci pengetahuan. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui penafsiran dari setiap ayat dalam surat al-alaq sebagaimana yang telah di jelaskan diatas berdasarkan hasil penelitian dari setiap mufasir. Artikel ini menggunakan penelitian yang berbentuk analisis deskriptif kualitatif untuk mengkaji makna makna yang tersembunyi dalam surat Al-Alaq ayat 1-5 dari sudut pandang verbal dan gaya bahasa. Menurut teori kaidah kebahasaan, kata "iqra", yang memiliki arti membaca, menelaah, menyampaikan, dan sebagainya, merupakan kata kerja yang objeknya bersifat umum dan mencakup semua hal yang dapat dijangkau oleh kata tersebut, tidak hanya yang ada dalam ayat tertulis atau tidak tertulis. Oleh karena itu, hasil penelitian ini untuk memahami perintah dari kata iqra’ dalam surat Al-Alaq ayat 1-5 adalah untuk membaca tetapi tidak hanya apa yang tertulis tapi juga apa yang tidak dituliskan.