Implementasi Pembelajaran Pendidikan Islam Berbasis Literasi Visual dalam Meningkatkan Sikap Spiritual Siswa

Abstract

Abstract: Lately, there has been a decrease in understanding of the importance of worship caused by the lack of creativity of a teacher in delivering material. In this era of increasingly rapid digital development, it is hoped that a solution can be made to increase students' understanding of the importance of worship for them. The purpose of this study was to analyze a learning method/media in improving spiritual attitudes. and understanding of Islamic religious education materials about prayer procedures with visual literacy-based learning. Visual literacy or audio-visual media is a technology that produces benefits in delivering material using electronics to improve learning outcomes and communicate with students more effectively. The types of this study uses research action. The results of research in the application of visual literacy-based learning methods have a significant impact and can increase students' enthusiasm for learning and make it easier to understand the material taught by the teacher effectively and efficiently. Keyword: visual literacy, spiritual attitude, prayer Abstrak: Akhir-akhir ini terjadi penurunan pemahaman akan pentingnya ibadah yang disebabkan oleh kurangnya kreativitas seorang guru dalam menyampaikan materi. Di era perkembangan digital yang semakin pesat ini diharapkan dapat dibuat suatu solusi untuk meningkatkan pemahaman siswa tentang betapa pentingnya ibadah bagi mereka. Tujuan penelitian ini adalah untuk menganalisis suatu metode/media pembelajaran dalam meningkatkan sikap spiritual. dan pemahaman materi pendidikan agama Islam tentang tata cara shalat dengan pembelajaran berbasis literasi visual. Literasi visual atau media audio visual merupakan teknologi yang menghasilkan manfaat dalam penyampaian materi menggunakan elektronika untuk meningkatkan hasil belajar dan berkomunikasi dengan siswa secara lebih efektif. Penelitian ini menggunakan jenis penelitian tindakan kelas. Hasil penelitian dalam penerapan metode pembelajaran berbasis literasi visual memberikan dampak yang signifikan dan dapat meningkatkan semangat belajar siswa serta memudahkan dalam memahami materi yang diajarkan oleh guru secara efektif dan efisien. Katakunci: literasi visual, sikap spiritual, shalat