Relevansi Kepemimpinan Muhammad Al-Fatih Dengan Kompetensi Kepemimpinan Guru Pendidikan Agama Islam

Abstract

Abstract: The low leadership competence of PAI teachers resulted in not optimal learning activities and school community organization. PAI teachers only play a role in the classroom without wider participation, causing the loss of leadership models in schools. This study aims to determine the relevance of Muhammad Al-Fatih's leadership with the leadership competence of PAI teachers. This research is a descriptive-qualitative type of literature. Researchers tried to collect data in the form of texts about Muhammad Al-Fatih using historical methods. The results showed that PAI teachers should have the ability to plan effective and meaningful learning, be able to be role models and have noble moral behavior, have organizational management skills, have the ability as innovators, motivators, facilitators, and mentors of students, and be able to maintain, control, and directing the habituation of practicing Islamic teachings and being able to apply religious values ​​for students. Abstrak: Rendahnya kompetensi kepemimpinan guru PAI mengakibatkan tidak maksimalnya kegiatan pembelajaran dan pengorganisasian komunitas sekolah. Guru PAI hanya berperan dalam kelas tanpa partisipasi lebih luas sehingga menyebabkan hilangnya teladan kepemimpinan di sekolah. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui relevansi kepemimpinan Muhammad Al-Fatih dengan kompetensi kepemimpinan guru PAI. Penelitian ini termasuk penelitian kajian pustaka dengan pendekatan kualitatif-deskriptif. Hasil penelitian menunjukan bahwa guru PAI hendaknya memiliki kemampuan dalam perencanaan pembelajaran yang efektif, mampu menjadi teladan dan memiliki perilaku akhlak mulia, memiliki kemampuan manajemen organisasi, memiliki kemampuan sebagai inovator, motivator, fasilitator, dan pembimbing peserta didik, serta dapat menjaga, mengendalikan, dan mengarahkan pembiasaan pengamalan ajaran agama Islam dan mampu menerapkan nilai-nilai beragama bagi peserta didik.