Penurunan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Sekolah Dasar Selama Pembelajaran Online di Masa Pandemic Covid-19

Abstract

Abstract Online learning carried out during the COVID-19 pandemic has caused a decline in the ability to understand mathematical concepts for elementary school students. The purpose of this study is to describe how online learning causes a decrease in the ability to understand concepts. This research is a qualitative descriptive study involving 26 students and a class VI MIN 4 East Lampung teacher. Data collection techniques using interviews and documentation. The data analysis technique was carried out through three stages, namely reduction, display, and data verification. The results of this study indicate that the decline in the ability to understand mathematical concepts in elementary school students is influenced by the application of online learning, including limited student meetings with teachers directly, interaction between students and teachers who are not optimal, lack of student learning assistance, lack of independence of students studying at home, and characteristics of mathematics learning. Thus, online learning has a negative impact and hinders the improvement of elementary students' mathematical abilities Keywords: Understanding of mathematical concepts, mathematical ability, online learning, Covid-19 Abstrak Pembelajaran online yang dilaksanakan selama masa pendemi covid-19 telah menyebabkan terjadinya penurunan kemampuan pemahaman konsep matematika siswa sekolah dasar. Tujuan penelitian ini adalah mendeskripsikan bagaimana pembelajaran online menyebabkan terjadinya penurunan kemampuan pemahaman konsep. Penelitian ini merupakan penelitan deskriptif kualitatif yang melibatkan 26 siswa dan seorang guru kelas VI MIN 4 Lampung Timur. Teknik pengumpulan data menggunakan wawancara dan dokumentasi. Teknik analisis data dilakukan melalui tiga tahapan yaitu reduksi, display, dan verifikasi data. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa terjadinya penurunan kemampuan pemahaman konsep matematis pada siswa sekolah dasar dipengaruhi oleh penerapan pembelajaran online, diantaranya terbatasnya pertemuan siswa dengan guru secara langsung, interaksi siswa dengan guru yang tidak maksimal, kurangnya pendampingan belajar siswa, kurangnya kemandirian siswa belajar di rumah, dan karakteristik pembelajaran matematika. Dengan demikian, pembelajaran online memberi dampak negatif dan menghambat peningkatan kemampuan matematis siswa SD. Kata kunci: Pemahaman konsep matematis, kemampuan matematis, pembelajaran online, Covid-19.