Pengembangan Kurikulum Pendidikan Islam Berbasis Perkembangan Ilmu Pengetahuan Dan Teknologi

Abstract

Abstract : This study aims to describe the development of an Islamic education curriculum that integrates the objectives of Islamic education with the development of science and technology. The research method used was a qualitative descriptive approach. The rapid development of science and technology requires schools as educational institutions to prepare graduates according to their needs, by developing an educational curriculum that is following technological and scientific developments such as curriculum principles regarding relevance or suitability. In the application of the Islamic education curriculum after the 2003 National Education System Law, the integration of Islamic and science and technology values ??can be done at the beginning of the formulation of institutional goals, curriculum objectives, and learning objectives that demonstrate the mission of integration between Islam and science and technology. These objectives will become the basis for teachers as curriculum designers to plan materials, methods, media, and evaluations that are consistent with these objectives. This is following the objectives of Islamic education which ideally functions to foster and prepare students who are knowledgeable, technologically, highly skilled, and at the same time have faith and do good deeds. Keywords: curriculum development, Islamic education, science and technology Abstrak : Penelitian ini bertujuan untuk menggambarkan pengembangan kurikulum pendidikan Islamyang mengintegrasikan tujuan pendidikan Islam dengan perkembangan zaman khusunya perkembangan iptek. Metode penelitian yang dilakukan menggunakan pendekatandeskriptif kualitatif. Perkembangan ilmu pengetahuan dan teknologi yang sangat cepat menuntut sekolah sebagai lembaga pendidikan untuk menyiapkan lulusan yang sesuai dengan kebutuhan, dengancara mengembangkan kurikulum pendidikan yang sesuai dengan perkembangan teknologi dan ilmu pengetahuan seperti prinsip kurikulum tentang relevansi atau kesesuaian. Dalam penerapan kurikulum pendidikan Islampasca UU sisdiknas 2003, integrasi nilai-nilai Islam dan iptek dapat dilakukaan saat awal perancangan tujuan instusional hingga penerapannya pada kurikulumnya memperlihatkan adanyapengembanganyang menggabungkan nilai-nilai Islam dan kemajuan iptek. Perancangan tersebutmenjadi landasan pendidik dalammerencanakan tujuan pembelajaran, materi maupun metode, serta evaluasi kegiatan pembelajaran. Hal tersebut sesuai dengan tujuan pendidikan Islamyaitu membangun karakter peserta didik yang berlandaskan iman dan taqwa serta memiliki keterampilan tingkat tinggi dalam bidang pengetahuan dan teknologi. Kata Kunci : pengembangan kurikulum, pendidikan Islam, ilmu pengetahuan dan teknologi