PENDIDIKAN KARAKTER PADA MADRASAH IBTIDAIYAH SWASTA AL-USMANIYAH BAGAN BATU PROVINSI RIAU

Abstract

Most people recognize that learning to be good character primarily begins with family. Despite the primary role of parents, most people also expect that schools should and do have a role in character development. Madrasah Ibtidaiyah is an Islamic elementary school that provides alternative character education based on religious values. This article presents the results of a research on character education developed by Private Madrasah Ibtidaiyah Al-Usmaniyah in Bagan Batu, Riau Province. Data collection techniques used for this research include observation, interviews, and document study. This research found that in Madrasah Ibtidaiyah Al-Usmaniyah character development is infused into every aspect of the school culture, curriculum, and extra-curricular activities. In this madrasah character education is designed and implemented by taking into account the aspirations of the madrasah stakeholders. People consider this participatory nature of character education is more effective in nurturing good character in students. Key Words: Character education, Madrasah Ibtidaiyah Al-Usmaniyah, Riau. Banyak orang menerima, bahwa pendidikan karakter yang baik utamanya dimulai dari keluarga. Meskipun demikian, banyak orang juga mengharapkan sekolah berperan dalam pengembangan karakter. Madrasah ibtidaiyah adalah sebagai bentuk satuan pendidikan tingkat dasar yang menawarkan solusi alternatif melalui pendidikan karakter yang bersumber dari nilai-nilai agama. Tulisan ini menyajikan hasil penelitian tentang pendidikan karakter yang dikembangkan Madrasah Ibtidaiyah Swasta (MIS) Al-Usmaniyah Bagan Batu Propinsi Riau. Metode pengumpulan data dengan observasi, wawancara mendalam, studi pustaka, dan dokumentasi. Penelitian ini menemukan, bahwa pembentukan karakter yang dilakukan oleh MIS Al-Usmaniyah dituangkan dalam bentuk budaya madrasah, yang dijadikan sebagai pedoman bagi pengembangan karakter peserta didik, diimplementasikan dalam setiap mata pelajaran dan ekstra kurikuler bernuansa keagamaan dengan memperhatikan aspirasi dari seluruh elemen madrasah. Konsep pembentukan karakter seperti itu dipandang lebih efektif untuk menumbuhkan karakter terpuji siswa. Kata Kunci: Pendidikan karakter, madrasah ibtidaiyah Al-Usmaniyah, Riau.