DESAIN DAN UJI COBA MEDIA PEMBELAJARAN MENGGUNAKAN MULTIMEDIA INTERAKTIF LECTORA INSPIRE PADA MATERI LARUTAN PENYANGGA

Abstract

AbstractThis research aimed at developing learning media using Lectora Ispire interactive multimedia on Buffer Solution lesson and knowing the levels of validity, practicality, and student response to the learning media developed. It was a Research and Development (R&D) with Luther development model that was limited to the fifth steptesting.  This research was administered at State Senior High School 9 Pekanbaru.  The subjects of this research were the lecturers, Chemistry subject teachers, and students.  The object was learning media using Lectora Ispire interactive multimedia on Buffer Solution lesson. Validation test questionnaire, practicality test questionnaire, student response test, and interview were the techniques of collecting the data. The data obtained then were analyzed by using qualitative and quantitative descriptive analysis techniques. The research findings showed that the media validity level was 90.5% with very valid criterion, the practicality level was 94.17% with very practical criterion, and student response to the learning media was 91.6% with very good criterion. Based on this research, it could be concluded that learning media using Lectora Ispire interactive multimedia on Buffer Solution lesson was very valid and practical, so it was proper to be used as learning media at school.Keywords : Learning Media, Lectora Inspire, Buffer SolutionAbstrakPenelitian ini bertujuan untuk mengembangkan media pembelajaran menggunakan multimedia interaktif Lectora Ispire pada materi larutan penyangga dan mengetahui tingkat validitas, kepraktisan, dan respon siswa terhadap media pembelajaran yang dikembangkan. Penelitian ini adalah Penelitian dan Pengembangan (R&D) dengan menggunakan model Luther sampai langkah kelima. Penelitian ini dilaksanakan di SMA Negeri 9 Pekanbaru. Subjek penelitian ini adalah dosen, guru mata pelajaran Kimia, dan mahasiswa. Objek penelitian ini adalah media pembelajaran menggunakan multimedia interaktif Lectora Ispire pada materi larutan penyangga. Teknik pengumpulan data menggunakan Angket uji validasi, angket uji kepraktisan, tes respon siswa, dan wawancara. Data yang diperoleh kemudian dianalisis dengan menggunakan teknik analisis deskriptif kualitatif dan kuantitatif. Hasil penelitian menunjukkan tingkat validitas media sebesar 90,5% dengan kriteria sangat valid, tingkat kepraktisan 94,17% dengan kriteria sangat praktis, dan respon siswa terhadapmedia pembelajaran sebesar 91,6% dengan kriteria sangat baik.Media pembelajaran yang dikembangkan ini layak digunakan sebagai media pembelajaran di sekolah.Keywords : Media Pembelajaran, Lectora Inspire, Larutan Penyangga