Peningkatan Hasil Belajar Menggunakan Pendekatan Kontekstual pada Materi Sistem Persamaan Linier Dua Variabel

Abstract

One of the mathematics materials that have direct implications in students' lives is algebra, in this study devoted to the SPLDV material. Based on the phenomenon in the field, it is known that student learning outcomes are still low. This is triggered by the learning carried out by the teacher is still one-way in which the teacher is a source, provider, and provider of information (conventional), while students only record what the teacher says. For this reason, improvement efforts were made by conducting contextual learning. This study aims to determine the application of contextual learning to improve student learning outcomes. This research is a classroom action research which is a corrective action in learning. This research was conducted in class VIII.1 SMP N 1 Sungai Pua. The research was carried out in two cycles. Based on the results of the study, it was found that the application of a contextual learning approach could improve learning outcomes in mathematics subjects for SPLDV class VIII.1 SMP N 1 Sungai Pua. This can be seen from the average initial condition before the research was conducted, which was 60.21 with a completeness percentage of 33.33%. After doing research in the first cycle using a contextual learning approach on SPLDV material, it has increased with an average value of 72.17 with the percentage of students' completeness reaching 54.17%. Then proceed to cycle II by applying a contextual learning approach, student learning outcomes have increased. In the second cycle the average increased to 76,875 with the percentage of students' completeness reaching 83.33%. Salah satu materi matematika yang berimplikasi langsung dalam kehidupan siswa adalah aljabar, dalam penelitian ini dikhususkan pada materi SPLDV. Berdasarkan fenomena dilapangan diketahui bahwa hasil belajar siswa masih rendah. Hal ini dipicu oleh pembelajaran yang dilakukan guru  masih bersifat satu arah dimana guru sebagai sumber, penyedia, dan  pemberi informasi (konvensional), sedangkan siswa hanya mencatat apa  yang disampaikan guru. Untuk itu dilakukan usaha perbaikan dengan melakukan pembelajaran kontekstual. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui penerapan pembelajaran kontekstual guna meningkatkan hasil belajar siswa. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas yang merupakan suatu tindakan perbaikan dalam pembelajaran. Penelitian ini dilakukan di kelas VIII.1 SMP N 1 Sungai Pua. Penelitian dilaksanakan dalam dua siklus. Berdasarkan hasil penelitian diperoleh hasil bahwa penerapan pendekatan pembelajaran kontekstual dapat meningkatkan  hasil belajar pada mata pelajaran matematika materi SPLDV kelas VIII.1 SMP N 1 Sungai Pua. Hal ini dapat dilihat dari kondisi awal rata-rata sebelum dilakukan penelitian, yaitu 60,21 dengan persentase ketuntasan 33,33%. Setelah dilakukan penelitian pada siklus I menggunakan pendekatan pembelajaran kontekstual pada materi SPLDV mengalami peningkatan dengan nilai rata-rata 72,17 dengan persentase ketuntasan siswa mencapai 54,17%. Kemudian dilanjutkan ke siklus II dengan menerapkan pendekatan pembelajaran kontekstual, hasil belajar siswa mengalami peningkatan. Pada siklus II rata-rata meningkat menjadi 76,875 dengan persentase ketuntasan siswa mencapai 83,33%.