INTERAKSI EDUKATIF GURU DAN MURID DALAM PEMBELAJARAN PAI (STUDI DESKRIPTIF DI SMPN 44 BANDUNG)

Abstract

AbstrakEducative interaction of teacher and student in Islamic Education Learning gives an important role in the form of a good relationship between teacher and student. In the Islamic Education Learning process, one of the factors that is still a problem in educative interaction is interaction that should occur between teacher and student during the learning process. This research aims to describe about educative interaction of teacher and student in Islamic Education Learning in Junior High School. More specially, this research aims to: (1) describe about what are educative interaction forms of teacher and student in Islamic Education Learning (2) describe about what are educative interaction aims of teacher and student in Islamic Education Learning (3) describe about how educative interaction process of teacher and student in Islamic Education Learning (4) describe about what are the educative values in interaction between teacher and student in Islamic Education Learning. This reasearch used qualitative approach with descriptive method. Researcher being the key instrument in this research. Data collection used observation and interview technique. This research data analysis was carried out in data reduction, data display, coding, and verification. This research is expected to get an illustration about educative interaction of teacher and student in Islamic Education Learning.Keywords: Interaction form, process, value AbstrakInteraksi edukatif guru dan murid dalam pembelajaran PAI memberikan peran penting dalam membentuk hubungan yang baik antara guru dan murid. Dalam proses pembelajaran PAI, salah satu faktor yang masih menjadi permasalahan dalam interaksi edukatif adalah interaksi yang seharusnya terjalin antara guru dan murid selama proses pembelajaran. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan bagaimana interaksi edukatif guru dan murid dalam proses pembelajaran PAI di sekolah. Secara lebih spesifik penelitian ini bertujuan untuk: (1) mendeskripsikan apa saja bentuk-bentuk interaksi antara guru dan murid dalam pembelajaran PAI (2) mendeskripsikan apa saja tujuan interaksi edukatif guru dan murid dalam pembelajaran PAI (3) mendeskripsikan bagaimana proses interaksi edukatif guru dan murid dalam pembelajaran PAI (4) mendeskripsikan apa saja nilai-nilai edukatif yang terdapat dalam interaksi antara guru dan murid dalam pembelajaran PAI. Penelitian ini menggunakan pendeketan kualitatif dengan metode deskriptif. Peneliti menjadi instrumen kunci dalam penelitian. Pengumpulan data menggunakan teknik observasi dan wawancara. Analisis data penelitian dilakukan dalam bentuk reduksi data, display data, koding, dan verifikasi. Penelitian ini diharapkan memperoleh gambaran tentang interaksi edukatif guru dan murid dalam proses pembelajaran PAI di sekolah.Kata kunci: bentuk interaksi, proses, nilai