Strategi Pembelajaran Berbasis Motivasi
Abstract
One of the teacher's duties is teaching. In order for learning to be carried out well and achieve the expected results, serious and thorough planning is required. Therefore, teachers must master various kinds of learning strategies that are able to create a conducive, effective and efficient learning atmosphere in achieving learning objectives. Learning strategies need to be supported by the motivation of students. The teacher needs to provide a stimulus so that it can generate intrinsic motivation (from within students) and extrinsic (from outside students) so that students want to continue learning, want to excel and want to know the next lesson. Students who are motivated will be able to learn with or without a teacher, are also able to study anywhere and anytime with diligent behavior and hard work to realize their expectations.AbstrakSalah satu tugas guru adalah mengajar. Agar pembelajaran dapat terlaksana dengan baik dan mencapai hasil yang diharapkan, dibutuhkan perencanaan yang serius dan matang. Oleh karenanya, guru harus menguasai berbagai macam strategi pembelajaran yang mampu menciptakan suasana belajar yang kondusif, efektif dan efisien dalam mencapai tujuan pembelajaran. Strategi pembelajaran perlu didukung oleh motivasi peserta didik. Guru perlu memberikan stimulus agar dapat memunculkan motivasi intrinsik (dari dalam diri peserta didik) maupun ekstrinsik (dari luar peserta didik) sehingga siswa ingin terus belajar, ingin berprestasi dan ingin mengetahui pelajaran berikutnya. Peserta didik yang memiliki motivasi akan mampu belajar dengan atau tanpa guru, juga mampu belajar di mana saja dan kapan saja dengan perilaku yang tekun dan kerja keras untuk mewujudkan harapan mereka.