DINAMIKA PRODUKSI MEDIA CETAK DAN TANTANGAN INDUSTRI PERS DI INDONESIA

Abstract

Abstract The flow of reader communication channels in print media is now shifting to online media so that media literacy changes from reading to merely hearing and watching. The rapidly developing Information Technology undermines the dominance of single media print (just reading and the response cannot be instantaneous) into a multimedia online media (reading, listening, writing, seeing, moving quickly). Emerging shifts in consumer behavior to use new media using an internet connection also make it a habit not to use traditional media as a formidable challenge for the development of print media. Even though online media cannot be traced by a whole person because there are some locations that are slow or even have no internet connection. Print media survive with the presence of online media by seeking various ways, one of which uses media convergence. Keywords: Production, Print Media, Press Industry Abstrak Arus saluran komunikasi pembaca di media cetak sekarang bergeser ke media online sehingga literasi media berubah dari reading menjadi sekedar hearing dan watching. Teknologi Informasi yang berkembang pesat meruntuhkan dominasiĀ  media cetak yang single media (sekedar membaca dan respon tidak bisa seketika) menjadi media online yang multimedia (membaca, mendengar, menulis, melihat, bergerak dengan cepat). Muncul pergeseran perilaku konsumen untuk menggunakan media baru yang memakai koneksi internet juga membiasakan diri tidak menggunakan media tradisional menjadi tantangan berat bagi perkembangan media cetak. Walaupun media online tidak bisa ditelusuri oleh keseluruhan orang sebab ada beberapa lokasi yang lambatĀ  bahkan tidak ada koneksi internetnya. Media cetak bertahan dengan hadirnya media online dengan mengupayakan berbagai cara, salah satunya menggunakan konvergensi media. Kata kunci : Produksi, Media Cetak, Industri Pers