Pengaruh Peer Group terhadap Disiplin Belajar Siswa

Abstract

Based on the results of the initial research, information was obtained that peer groups (peer groups) and student learning disciplines have varied relationships, students feel comfortable with their group friends, students feel alone when joining a non-group, students feel inferior, less active in learning when being grouped with students who are not of their own choice, forming gangs in the class, skipping lessons when learning, and influencing other students to violate the rules of learning in class. This study aims to find the effect of Peer Group on Student Discipline in the Subjects of Islamic Religious Education and Character Class VIII at SMPN 2 Gunung Jati, Cirebon Regency. The research design in this study uses a quantitative approach. The results showed that the R value obtained was 0.410, meaning that the correlation or r value between the peer group variable and student learning discipline was 0.410, this value when interpreted in the coefficient table the r value is classified as "Enough". The KD value (coefficient of determinant) or R2 (R Square) value of 0.168 means that 16.8% of the role of the peer group has a contribution to determining student learning discipline, while the rest is influenced by other variables not examined in this study. Abstrak Berdasar hasil penelitian awal diperoleh informasi bahwa peer group (kelompok teman sebaya) dan disiplin belajar siswa memiliki relasi yang variatif, siswa merasa nyaman dengan teman kelompoknya, siswa merasa sendiri ketika bergabung dengan yang bukan kelompoknya, siswa merasa rendah diri, kurang aktif dalam belajar ketika disatukelompokkan dengan siswa yang bukan pilihannya sendiri, terbentuk geng dalam kelas, bolos ketika pembelajaran, dan mempengaruhi siswa yang lain untuk melanggar tata tertib belajar di kelas. Penelitian ini bertujuan untuk menemukan Pengaruh Peer Group terhadap Disiplin Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti Kelas VIII di SMPN 2 Gunung Jati Kabupaten Cirebon. Desain penelitian pada penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif. Hasil penelitian menunjukkan nilai R didapat 0,410 artinya kolerasi atau nilai r antara variabel peer group dengan disiplin belajar siswa sebesar 0,410, nilai ini jika di interpretasikan dalam tabel koefisien nilai r tergolong “Cukup”. Nilai KD (Koefisien Determinan) atau nilai R2 (R Square) sebesar 0,168 artinya bahwa 16,8% peranan peer group mempunyai konstribusi untuk menentukan disiplin belajar siswa, sedangkan sisanya dipengaruhi oleh variabel lain yang tidak diteliti dalam penelitian ini.