Nilai – Nilai Pendidikan Karakter dalam Al-Qur’an Surat Yusuf

Abstract

Character education is an effort to build character with the aim that humans have good qualities as exemplified by Rasullah PBUH. While the guidance of Muslims is the Qur'an in which many stories of the Apostle or the nature of the Apostle which explains the Character Education. Based on the background of the above problems the authors conducted research with the aim of: a. know the concept of character education contained in the letter Yusuf, b. the verses contained in the Qur'an letter about character education, c) know the implications in character education. This research uses the Library Research Method (library research) with Qualitative Descriptive Analysis Techniques. As primary data taken from the Qur'an, the interpretation of Al-Misbah, Al-Maraghi and Dr. Tafsir said Ahmad Hatta. Secondary data supporting material for the discussion of this thesis is the literature on moral education and character education related to the contents of the Qur'an letter of Yusuf. The conclusion of the concept of moral education in the Qur'an, the Letter of Joseph is very good to be delivered as a science of character education and practiced in education as an applied science that can be realized in everyday life. So that the purpose of education will be realized and can create genarasi virtuous and good morals. Abstrak Pendidikan karakter merupakan satu upaya pembentukan karakter dengan tujuan agar manusia memiliki sifat yang baik seperti yang telah dicontohkan oleh Rasullah saw. Sedangkan pedoman umat Islam yaitu Al-Qur’an didalamnya banyak kisah-kisah Rasul atau sifat Rasul yang menerangkan Pendidikan Karakter. Berdasarkan latarbelakang masalah diatas penulis melakukan penelitian dengan tujuan: a. mengetahui konsep pendidikan karakter yang terkandung dalam surat yusuf, b. ayat-ayat yang terkandung dalam qur’an surat yusuf mengenai pendidikan karakter, c) mengetahui implikasinya dalam pendidikan karakter Penelitian ini menggunakan Metode Riset Perpustakaan (library reseach) dengan Tehnik Analisis Deskriptif Kualitatif. Sebagai data primer diambil dari Al-Qur’an tafsir Al-Misbah, Al-Maraghi dan Tafsir perkata Dr. Ahmad Hatta. Data skunder bahan pendukung pembahasan skripsi ini yaitu literatur tentang ilmu pendidikan akhlak dan ilmu pendidikan karakter yang berkaitan didalam isi kandungan AlQur’an surat yusuf. Kesimpulan dari konsep pendidikan akhlak dalam Al-Qur’an Surat Yusuf sangat baik untuk disampaikan sebagai ilmu pendidikan karakter dan dipraktikan dalam pendidikan sebagai ilmu terapan yang dapat diwujudkan dalam kehidupan sehari-hari. Sehingga tujuan pendidikan akan terwujud dan dapat menciptakan genarasi yang berbudi dan berakhlak yang baik.