Implementasi Pendidikan Karakter melalui Kegiatan Ekstrakurikuler Keagamaan (Santri Kalong) dalam Membentuk Moral Siswa MTs Manba’ul Hikmah Gedongan Kecamatan Pangenan

Abstract

Religious extracurricular activities are very helpful in improving the abilities of students, especially in the field of Islamic religious education. With the implementation of religious extracurricular activities at MTs Manbaul Hikmah Gedongan, students have sufficient provisions to keep themselves away from negative things. Based on the background of the problem above, the writer conducted research with the aim of: (a) To describe and analyze religious extracurricular planning in forming the religious character of students (Santri Kalong) at MTs Manbaul Hikmah Gedongan (b) To describe and analyze the implementation of religious extracurricular activities in the formation of religious character of students ( Santri Kalong) at MTs Manbaul Hikmah Gedongan (c) To describe and analyze the evaluation of the implementation of religious extracurricular activities on religious characters in shaping Student Morals at MTs Manbaul Hikmah Gedongan. The method used in this research is a qualitative approach which intends to understand the phenomena experienced by research subjects such as: perceptions, actions, and others, holistically. The data was collected by means of observation, documentation, and interview techniques. Data analysis techniques include data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The conclusion of this study is that: the results of the evaluation of the implementation of religious extracurricular activities in the formation of morale of students at MTs Alhikmah Gedongan can the researchers explain that there is a great influence on the existence of Islamic values both Divine and Insaniyah values which reflect the values of religious character which are formed from activeness. and high learning enthusiasm for students in following the implementation of religious extracurricular activities in schools with diligence and responsibility. Abstrak Kegiatan Ekstrakurikuler Keagamaan sangat membantu dalam meningkatkan kemampuan peserta didik khususnya dalam bidang pendidikan agama Islam. Dengan adanya pelaksanaan kegiatan Ekstrakurikuler keagamaan di MTs Manbaul Hikmah gedongan, maka peserta didik mempunyai bekal yang cukup untuk menjauhkannya diri dari hal yang negative. Berdasarkan latarbelakang masalah diatas penulis melakukan penelitian dengan tujuan : (a) Untuk mendeskripsikan dan menganalisis perencanaan ekstrakurikuler keagamaan dalam pembentukan karakter religious siswa (Santri Kalong) di MTs Manbaul Hikmah Gedongan (b) Untuk mendeskripsikan dan menganalisis pelaksanaan ekstrakurikuler keagamaan dalam pembentukan karakter religious siswa (Santri Kalong) di MTs Manbaul Hikmah Gedongan (c)Untuk mendeskripsikan dan menganalisis evaluasi pelaksanaan ekstrakurikuler keagamaan terhadap karakter religious dalam membentuk Moral Siswa di MTs Manbaul Hikmah Gedongan. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah pendekatan kualitatif yang bermaksud untuk memahami fenomena tentang apa yang dialami oleh subjek penelitian seperti :, persepsi, tindakan, dan lainnya, secara holistik. Pengumpulan data dilakukan dengan teknik observasi, dokumentasi, dan wawancara. Teknik analisis data meliputi reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Kesimpulan dari penelitian ini adalah bahwa : hasil evaluasi pelaksanaan ekstrakurikuler keagamaan dalam pembentukan Moral siswa di MTs Al-Hikmah gedongan dapat peneliti jelaskan bahwa terdapat pengaruh yang besar akan adanya nilai-nilai Islami baik nilai Ilahiyah maupun Insaniyah yang mencerminkan nilai-nilai karakter religius yang terbentuk dari keaktifan dan semangat belajar yang tinggi peserta didik dalam mengikuti pelaksanaan ekstrakurikuler keagamaan di sekolah dengan tekun dan tanggung jawab.