UPAYA KEPALA SEKOLAH UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI KERJA DALAM MENGEMBANGKAN PROFESIONALISME GURU SMK MANBAUL ULUM DI KABUPATEN CIREBON
Abstract
Efforts to improve the quality of education have been endeavored by various means ranging from procurement of facilities and infrastructure, curriculum, procurement of resource books, improvement of evaluation systems, improvement of the quality of human resources, one of which is improving teacher competence at all levels of education, to make teachers who professional. Based on the background of the problem above, the authors conducted a study with the aim of: (a) To explain the work of SMK Manbaul Ulum teachers (b) To analyze the efforts of school principals in increasing work motivation in developing the professionalism of SMK Manbaul Ulum teachers. (c) To analyze the obstacles and solutions made by the School Principal to improve work motivation in developing the professionalism of vocational school teachers Manbaul Ulum. The method used in this study is a qualitative approach that intends to understand the phenomena about what is experienced by research subjects such as: perception, action , and others, holistically. Data collection is done by observation, documentation, and interview techniques. Data analysis techniques include data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The conclusion of this research is that: teacher training requires a long time to achieve a significant change in results, therefore the success or failure of teacher professional development must be measured from the performance concerned and not from additional knowledge and or skills alone. Abstrak Upaya-upaya untuk meningkatkan mutu pendidikan telah diusahakan dengan berbagai cara mulai dari pengadaan sarana dan prasarana, kurikulum, pengadaan buku sumber, perbaikan sistem evaluasi, peningkatan kualitas sumber daya manusia yang salah satunya adalah peningkatan kompetensi guru pada semua jenjang pendidikan, untuk menjadikan guru yang professional. Berdasarkan latarbelakang masalah diatas penulis melakukan penelitian dengan tujuan : (a) Untuk menjelaskan kerja guru SMK Manbaul Ulum (b) Untuk menganalisis upaya Kepala sekolah dalam meningkatkan motivasi kerja dalam menegembangkan profesionalitas guru SMK Manbaul Ulum. (c) Untuk menganalisis hambatan dan solusi yang dilakukan Kepala Sekolah untuk meningkatkan motivasi kerja dalam mengembangkan profesionalitas guru SMK Manbaul Ulum Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah pendekatan kualitatif yang bermaksud untuk memahami fenomena tentang apa yang dialami oleh subjek penelitian seperti :, persepsi, tindakan, dan lainnya, secara holistik. Pengumpulan data dilakukan dengan teknik observasi, dokumentasi, dan wawancara. Teknik analisis data meliputi reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Kesimpulan dari penelitian ini adalah bahwa : pembinaan tenaga guru memerlukan waktu yang lama untuk mencapai perubahan hasil yang signifikan, Oleh karena itu berhasil tidaknya pembinaan profesionalitas guru harus diukur dari kinerja yang bersangkutan dan bukan dari tambahan pengetahuan dan atau keterampilan saja.