Manajemen Kepala Madrasah Ibtidaiyah Al-Islam dalam Mewujudkan Efektifitas Pembelajaran di Tengah Situasi Pandemi Covid-19

Abstract

This paper presents the management of the head of the Madrasah Ibtidaiyah Al-Islam in addressing the effectiveness of learning amid the co-19 pandemic situation. Management is a series of activities carried out to achieve the expected goals. The madrasah head management occupies a strategic position so that learning remains carried out and students do not lose their rights. This research is a qualitative research that aims to obtain an overview and information about the management of Ibtidaiyah madrasa head in realizing the effectiveness of learning in the midst of a co-19 pandemic situation. The subject of the study was the headmaster of the madrasa. Data was collected by unstructured interviews or personal discussions with the headmaster of the madrasa as the main data source and three student guardians as supporting data. Data analysis was performed using the Miles & Huberman interactive technique. The results obtained show: (1) the management of the madrasah head has been carried out in accordance with the rules of management, which includes the stages of planning, organizing and implementing, as well as supervision and evaluation as a step taken so that the learning process continues to be carried out, (2) learning in Madrasah Ibtidaiyah Al- Islam is implemented flexibly, given the constraints of both internal and external madrasah. Abstrak Paper ini menyajikan tentang bagaimana manajemen kepala Madrasah Ibtidaiyah Al-Islam dalam mewujukan efektifitas pembelajaran ditengah situasi pandemi covid-19. Manajemen merupakan serangkaian kegiatan yang dilakukan untuk mencapai tujuan yang diharapkan. Manajemen kepala madrasah menempati posisi strategis agar pembelajaran tetap terlaksana dan peserta didik tidak kehilangan haknya. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif yang bertujuan untuk memperoleh gambaran dan informasi tentang manajemen kepala madrasah Ibtidaiyah dalam mewujudkan efektifitas pembelajaran di tengah situasi pandemic covid-19. Subjek penelitian adalah kepala madrasah. Data dikumpulkan dengan wawancara tidak tersetruktur atau diskusi personal dengnan kepala madrasah sebagai sumber data utama dan tiga wali murid sebagai data pendukung. Analisis data dilakukan menggunakan teknik interaktif Miles & Huberman. Hasil penelitian yang diperoleh menunjukan: (1) manajemen kepala madrasah telah dilaksanakan sebagaimana kaidah manajemen, yang meliputi tahap perencanaan, pengorganisasian dan pelaksanaan, serta pengawasan dan evaluasi sebagai langkah yang ditempuh agar proses pembelajaran tetap terlaksana, (2) pembelajaran di Madrasah Ibtidaiyah Al-Islam dilaksanakan secara fleksibel, mengingat adanya kendala baik dari internal maupun eksternal madrasah.