IMPLEMENTASI PELIBATAN KELUARGA DALAM PENYELENGGARAAN PENDIDIKAN MELALUI PROGRAM “KEPO” DI TK AT-TAQWA

Abstract

Family engagement in education has important in the role and strategies for supporting the National Education of Indonesia goals. The aims of the research are to seek parents participation in the implementation of education at Kindergarten At-Taqwa, facilitate the existence of parents in school to be more useful, and provide religious knowledge, parenting styles and life skills. The research method used a qualitative descriptive approach through classroom action activities by involving 50 students, 50 parents, and 5 educators at TK AT-TAQWA. The result of this research is that the KEPO parent association at At-Taqwa Kindergarten was formed to coordinate various activities in an effort to involve the role of the family in school education. Parent association activities that are carried out consistently can increase the knowledge and skills of parents and strengthen the relationship between mother and child. Abstrak Pelibatan keluarga pada penyelenggaraan pendidikan adalah bagian penting dan strategis dalam mendukung penyelenggaraan pendidikan untuk mencapai tujuan pendidikan Nasional. Tujuan penelitian yaitu mengupayakan partisipasi aktif orang tua dalam penyelenggaraan pendidikan di TK At-Taqwa, memfasilitasi keberadaan orang tua di sekolah agar lebih bermanfaat, dan memberikan pengetahuan agama dan pola asuh anak serta keterampilan hidup. Metode penelitian menggunakan pendekatan deskriptif kualitatif melalui kegiatan tindakan kelas dengan melibatkan sebagai sampel 50 siswa dan 50 orang tua siswa serta 5 pendidik di TK AT-TAQWA. Hasil dari penelitian ini adalah bahwa paguyuban orang tua TK At-Taqwa dibentuk untuk mengkoordinasikan berbagai kegiatan dalam upaya melibatkan peran keluarga dalam pendidikan di sekolah. kegiatan paguyuban orang tua atau program KEPO yang dilaksanakan secara konsisten dapat menambah pengetahuan serta keterampilan orang tua dan memperat hubungan ibu dan anak