PENERAPAN METODE CERITA BERGAMBAR DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERBICARA ANAK USIA DINI DI KELOMPOK A TKIT NOOR HIDAYAH KLANGENAN KABUPATEN CIREBON

Abstract

Based on the results of preliminary observations found that the level of speech ability of children in Group A TKIT Noor Hidayah Klangenan Cirebon District is still low, based on pre cycle results it was found that most children do not have good speaking skills and the total achievement of completeness is only 33.3%, in a bad category.This study aims to: 1) To determine the objective conditions of children before applying the pictorial story method. 2) To find out the implementation of learning by applying the pictorial story method to improve children's speaking ability. 3) To find out the improvement in children's speaking ability after applying the pictorial story method.This research is a classroom action research. The data collection was carried out by observation of each child in Group A TKIT Noor HidayahKlangenan, Cirebon Regency with 15 children and a sample of 15 children.The results of the implementation of the ability to speak early childhood Group A Integrated Islamic Kindergarten Noor Hidayah Klangenan Cirebon District after applying the pictorial story method it is known that in the first cycle it is known that the total ability to speak of children is 58.9% with good interpretation. In the second cycle of children's speech ability the total percentage of achievement was 90.6% with very good interpretation.The conclusion of this research is that through the application of the pictorial story method it can improve the ability to speak early childhood in Group A Integrated Islamic Kindergarten Noor Hidayah Klangenan, Cirebon Regency. Abstrak Berdasarkan hasil observasi awal ditemukan fakta lapangan bahwa tingkat kemampuan berbicara anak Kelompok A TKIT Noor Hidayah Klangenan Kabupaten Cirebon masih rendah yaitu berdasarkan hasil pra siklus ditemukan sebagian besar anak-anak belum memiliki kemampuan berbicara yang baik dan total pencapaian ketuntasan hanya sebesar 33,3%, dengan kategori kurang baik.Penelitian ini betujuan untuk : 1) Untuk mengetahui kondisi objektif anak sebelum penerapan metode cerita bergambar. 2) Untuk mengetahui pelaksanaan pembelajaran dengan menerapkan metode cerita bergambar dalam meningkatkan kemampuan berbicara anak. 3) Untuk mengetahui peningkatankemampuan berbicara anak sesudah menerapkan metode cerita bergambar.Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas. Pengumpulan data dilakukan dengan observasi kepada setiap anak di Kelompok A TKIT Noor Hidayah Klangenan Kabupaten Cirebon yang berjumlah 15 anak dan sampel sebanyak 15 anak.Hasil pelaksanaan kemampuan berbicara anak usia dini Kelompok A TK Islam Terpadu Noor Hidayah Klangenan Kabupaten Cirebon sesudah menerapkan metode cerita bergambar diketahui bahwa pada siklus I diketahuibahwa kemampuan berbicara anak total persentase pencapaiannya sebesar58,9% dengan interpretasi cukup baik. Pada siklus II kemampuan berbicara anak total persentase pencapaiannya sebesar 90,6% dengan interpretasi sangat baik.Kesimpulan penelitian ini adalah melalui penerapan metode cerita bergambar dapat meningkatkan kemampuan berbicara anak usia dini Kelompok A TK Islam Terpadu Noor Hidayah Klangenan Kabupaten Cirebon