Strategi TK Baitul Makmur dalam Masa Pandemi Covid-19 untuk Meningkatkan Kemampuan Berhitung Kelompok B Melalui Media Balok

Abstract

This study aims to look at educators' strategies which are ideally in distance learning (online), because when the Covid-19 pandemic appeared everything had changed, educators made new strategies in improving early childhood numeracy skills during the pandemic that hit the whole world, or what is called with Covid-19. This research was conducted with a qualitative approach in the form of a case study method to gain knowledge about educators' strategies in improving numeracy skills in early childhood. Subject selection. Data collection was carried out by using an interactive model with data analysis, namely data reduction, data presentation, drawing conclusions and verification. The results showed that first, during the Covid-19 pandemic children studied at home using distance learning (online) and home visits, secondly, distance learning (online) and home visits could hamper children's limitations in improving their numeracy skills through block media, third, there is a strategy from kindergarten educators in improving children's numeracy skills through block media as long as children learn via distance (online). that is, children are invited to continue to play while learning even at home, providing an understanding that children are required to wear masks when outside the home, children must use hand sanitizers or wash their hands while playing and after playing. Abstrak Penelitian ini bertujuan untuk melihat strategi pendidik yang idealnya dalam pembelajaran jarak jauh (daring), dikarenakan disaat pandemic Covid-19 muncul semuanya telah berubah, pendidik membuat strategi baru dalam meningkatkan kemampuan berhitung anak usia dini di saat pandemi yang melanda seluruh dunia, atau yang disebut dengan Covid-19. Penelitian ini dilakukan dengan pendekatan kualitatif dalam bentuk metode studi kasus untuk memperoleh pengetahuan tentang strategi pendidik dalam meningkatkan kemampuan berhitung pada anak usia dini. Pemilihan subjek. pengumpulan data dilakukan dengan penggunaan model interaktif dengan analisis data, yaitu reduksi data, penyajian data, penarikan kesimpulan dan verifikasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pertama, selama pandemic Covid-19 anak belajar di rumah dengan menggunakan pembelajaran jarak jauh (daring) dan home visit, kedua, Pembelajaran jarak jauh(Daring) dan home visit dapat menghambat keterbatasan anak dalam meningkatkan kemampuan berhitung melalui media balok, ketiga, adanya strategi dari pendidik TK dalam meningkatkan kemampuan berhitung anak melalui media balok selama anak belajar melalui jarak jauh (Daring). yaitu anak diajak untuk tetap bermain sambil belajar meskipun di rumah, memberikan pemahaman bahwa anak wajib memakai masker jika berada di luar rumah, anak harus menggunakan hand sanitizer atau mencuci tangan disaat bermain dan setelah bermain.