Pengaruh Penerapan Metode Inkuiri Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Pada Mata Pelajaran PAI di Kelas XI SMAN 1 Susukan

Abstract

This research is motivated by the rapid progress of schools in this modern era, each school always makes learning innovations so that students do not feel bored and bored in class. Boredom and boredom are one of the obstacles in the learning process. Students become not enthusiastic in learning, the atmosphere becomes stiff and monotonous. This study aims to determine the effect of the implementation of the inquiry method on the critical thinking skills of class XI students at SMA N 1 Susukan. The number of samples, namely class XI IPA 4 as many as 34 students. The technique used in sampling is purposive sampling technique, namely the sampling technique used by the researcher if the researcher has certain considerations in taking the sample. The research instrument used tests and questionnaires. The collected data were processed using quantitative descriptive statistical analysis using categorization techniques. Based on the results of descriptive statistical analysis, it was found that the pretest average score was 58.70 while the postest score was 90.58. and the results of the t-test show that it has a value of t = 8.79 with a significant level of 2 tailed class XI IPA 4 0.000 from the results of the calculation of SPSS 20, the value of the t-test, when compared with the level (a) = 0.05 then <0.05 , so that the conclusion of the statistics taken is H1 accepted Abstrak Penelitian ini dilatar belakangi oleh begitu pesatnya kemajuan sekolah di era modern ini, setiap sekolah selalu melakukan inovasi pembelajaran sehingga peserta didik tidak merasa bosan dan jenuh dalam kelas. Kebosanan dan kejenuhan adalah salah satu penghambat dalam proses pembelajaran. Peserta didik menjadi tidak antusias dalam belajar, suasana menjadi kaku dan monoton. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui adanya pengaruh pelaksanaan metode inkuiri terhadap kemampuan berpikir kritis peserta didik kelas XI di SMA N 1 Susukan. Jumlah sampelnya yaitu kelas XI IPA 4 sebanyak 34 peserta didik. Tekhnik yang digunakan dalam pengambilan sampel yaitu dengan tekhnik Purposive sampling yaitu tekhnik sampling yang digunakan peneliti jika peneliti memiliki pertimbangan-pertimbangan tertentu dalam pengambilan sampelnya. Instrument penelitian ini menggunakan tes, dan angket. Data yang dikumpul diolah dengan menggunakan analisis statistik deskriptif kuantitatif dengan menggunakan teknik kategorisasi. Berdasarkan hasil analisis statistik deskriptif diperoleh skor rata-rata pretest adalah 58,70 sedangkan soal postest 90,58. dan hasil uji-t menunjukkan memiliki nilai t= 8,79 dengan tingkatan signifikan 2 tailed kelas XI IPA 4 0.000 dari hasil perhitungan SPSS 20 nilai dari uji-t, jika dibandingkan dengan taraf (a) =0,05 maka <0,05, sehingga kesimpulan dari statistika yang diambil adalah H1 diterima.