Diskursus Takdir Dan Perbuatan Manusia Dalam Pandangan Aliran Murji’ah Dan Mu’tajilah

Abstract

Mu'rjiah's view of fate and human actions, that humans do not have the right to will, because humans have reason and potential that must be developed. view of human deeds and destiny Mu'rjiah argues that humans are weak, helpless, bound by the power and will of God, do not have free will and will. All human actions and actions cannot be separated from the scenario and will of Allah. All consequences, good and bad, received by humans in the course of their life are God's provisions. Berda case with the view of the Mu'tazilah flow, human actions occur according to the will of the human being. If someone wants to do something, it happens. But on the contrary, if someone wants nothing will happen. If human actions are not human actions, but God's actions, then their actions will not occur, even if they covet and will, or their actions will occur even though they do not desire and will not. Abstrak Pandangan Mu’rjiah mengenai takdir dan perbuatan manusia, bahwa manusia tidak memiliki kebesan dalam berkehendak, karna manusia memili akal dan potensi yang harus dikembangan. pandangan mengenai perbuatan dan takdir manusia Mu’rjiah berpendapat bahwa manusia lemah, tidak berdaya, terikat dengan kekuasaan dan kehendak Tuhan, tidak mempunyai kehendak dan kemauan bebas Seluruh tindakan dan perbuatan manusia tidak boleh lepas dari scenario dan kehendak Allah. Segala akibat, baik dan buruk yang diterima oleh manusia dalam perjalanan hidupnya adalah merupakan ketentuan Allah. Berda halnya dengan pandangan dari aliran Mu’tazilah perbuatan-perbuatan manusia terjadi sesuai dengan kehendak manusia itu sendiri. Jika seseorang ingin berbuat sesuatu, perbuatan itu terjadi. Tetapi sebaliknya, jika seseorang ingin tidak akan terjadi. Jika sekiranya perbuatan manusia bukanlah perbuatan manusia, tetapi perbuatan Tuhan, maka perbuatannya tidak akan terjadi, sungguhpun ia mengingini dan menghendaki perbuatan itu, atau perbuatannya akan terjadi sungguhpun ia tidak mengingini dan tidak menghendaki perbuatan itu.