MANAJEMEN STRATEGIK DALAM PERBANKAN SYARIAH

Abstract

The current economic development has led to competition between companies in controlling and maintaining the market. Companies with other companies are competing to be winners in business competition. Likewise, bank or non-bank financial institutions. With the increasing quantity of customers and the growth of the nation's economy, it has made Islamic banking compete with other Islamic banks to be at the forefront of providing satisfaction and controlling customers. A special management is needed to determine the right strategy in every policy step taken. For this reason, strategic management is needed so that every policy taken is not misplaced. Because every mistake in policy making will certainly have a negative impact on the company, either in the form of loss of customers or loss of coffers of income. This writing uses the literary method, which collects data based on written texts from various sources to analyze. The results can be seen, to win market competition requires strategic management, making a SWOT analysis to determine the strengths and weaknesses of the company. Make an analysis of challenges and opportunities, in order to dominate the market.Keywords: Strategic management, Islamic banks, SWOT analysisAbstrak Perkembangan perekonomian saat ini menimbulkan persaingan antar perusahaan dalam menguasai dan mempertahankan pasar. Perusahaan satu dengan perusahaan lain berlomba-lomba untuk menjadi pemenang dalam persaingan usaha. Demikian juga lembaga keuangan bank atau non bank. Dengan meningkatnya kuantitas jumlah nasabah dan pertumbuhan perekonomian bangsa ini, menjadikan perbankan syariah bersaing dengan perbankan syariah lain untuk menjadi yang terdepan dalam memberikan kepuasan dan menguasai  pelanggan. Diperlukan sebuah manajemen khusus untuk menentukan strategi yang tepat dalam setiap langkah kebijakan yang diambil. Untuk itu, manajemen strategik diperlukan  agar dalam setiap kebijakan yang diambil tidak salah sasaran. Karena setiap kesalahan dalam pengambilan kebijakan tentunya akan berdampak negatif bagi perusahaan, baik kerugian dalam bentuk hilangnya pelanggan, atau pun hilangnya pundi-pundi pendapatan. Penulisan ini menggunakan metode pustaka, yakni mengumpulkan data berdasarkan teks-teks tulisan dari berbagai sumber untuk menganalisa. Hasilnya dapat diketahui, untuk memenangkan persaingan pasar dibutuhkan manajemen strategi, membuat analisa SWOT untuk mengetahui kekuatan dan kelemahan perusahaan. Membuat analisa tantangan dan peluang, agar bisa menguasai pasar.Kata Kunci: Manajemen strategi, bank syariah, analisis SWOT