Muslim Milenial dan Gerakan Ekonomi Islam Indonesia
Abstract
Abstract The Islamic economic movement in Indonesia which has been running for more than 30 years has not yet found any significant results when viewed from the ratio of the number of Indonesian Muslims to Islamic financial institutions. Muslims still do not have the knowledge and awareness of the importance of the Islamic economy. The role and contribution of Muslims is still small in the Indonesian economic movement. This paper aims to provide an overview of the contribution of Indonesian millennial Muslims in the Islamic economic movement in Indonesia. The Islamic economic movement that began in 1991 is a movement that aims to educate and make Muslims aware of the importance of an economically compatible sharia. This movement cannot be separated from the role and contribution of Indonesian millennial Muslims. This paper concludes that the role of Indonesian millennial Muslims in the Islamic economic movement is very important their superiority in mastering technology so that when they work in Islamic financial institutions in addition they become their employees as well as marketing the Islamic economy which disseminates the importance of the Islamic economy. This role is also their contribution in the Islamic economic movement. They have fulfilled the needs of human resources in Islamic financial institutions in Indonesia. Keywords: Millennial Muslims, Islamic Economic Movement, Indonesia Abstrak Gerakan ekonomi Islam di Indonesia yang sudah berjalan kurang lebih 30 tahun belum, menemukan hasil yang signifikan jika dilihat dari rasio jumlah muslim Indonesia dengan lembaga keuangan syariah. Umat Islam masih belum memiliki pengetahuan dan kesadaran pentingnya ekonomi Islam. Peran dan kontribusi umat Islam masih kecil dalam gerakan ekonomi Indonesia. Tulisan ini bertujuan untuk memberikan gambaran tentang kontribusi muslim milenial Indonesia dalam gerakan ekonomi Islam di Indonesia. Gerakan ekonomi Islam yang dimulai sejak 1991 merupakan gerakan yang bertujuan mencerdaskan dan menyadarkan umat Islam akan pentingnya ekonomi yang sesuai dengan syariah. Gerakan ini tidak bisa dilepaskan dari peran dan kontribusi muslim milenial Indonesia. Tulisan ini berkesimpulan bahwa peran muslim milenial Indonesia dalam gerakan ekonomi Islam sangat penting keunggulan mereka menguasai teknologi sehingga ketika mereka bekerja di lembaga keuangan Islam selain mereka menjadi pegawai mereka juga sebagai marketing ekonomi Islam yang menyebarluaskan pentingnya ekonomi Islam. Peran tersebut juga menjadi kontribusi mereka dalam gerakan ekonomi Islam. Mereka telah memenuhi telah memenuhi kebutuhan sumber daya manusia di lembaga keuangan syariah di Indonesia. Kata kunci: Muslim Milenial, Gerakan Ekonomi Islam, Indonesia