Penilaian Komitmen Kerja Guru Dalam Pengembangan Total Quality Management Modern di SMPIT/SMAIT Insan Mandiri Cibubur
Abstract
This study aims to determine the implementation of modern integrated quality management (Total Quality Management/TQM) at SMPIT/SMAIT Insan Mandiri Cibubur, especially in the development of teacher performance evaluation assessment programs, by adding an assessment of teacher work commitment. This study uses qualitative research methods with in-depth interviews with informants. The results of the study show that SMPIT/SMAIT Insan Mandiri Cibubur has implemented a modern Total Quality Management system, with various superior customer-oriented programs. The school is trying to innovate continuously in improving the quality of education. One of the main focuses is improving the quality of teachers, as the heart of the educational process itself, which is in direct contact with students as the main external customers. Not only the teacher's competence factor, but the teacher's commitment factor, is something that needs to be considered, because it will affect the quality of teaching that will be received by students. The teacher commitment factor is included in the evaluation criteria for teacher performance evaluation, and the results of the assessment will affect the amount of teacher performance allowances. As a result, there is a strengthening of teacher work commitment, which results in better teacher work competencies, thereby increasing the success of student achievement. Keywords: Total Quality Manajement, Modern, Commitment, Teacher ABSTRAK Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui implementasi manajemen mutu terpadu (Total Quality Management/TQM) modern di SMPIT/SMAIT Insan Mandiri Cibubur, khususnya dalam pengembangan program penilaian evaluasi kinerja guru, dengan menambahkan penilaian komitmen kerja guru. Penelitian ini menggunakan metode penelitian kualitatif dengan teknik wawancara mendalam terhadap informan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa SMPIT/SMAIT Insan Mandiri Cibubur telah menerapkan sistem Total Quality Management secara modern, dengan memiliki berbagai program unggulan yang berorientasi pelanggan. Pihak sekolah berusaha melakukan inovasi terus-menerus dalam meningkatkan kualitas pendidikan. Salah satu fokus utama adalah peningkatan kualitas guru, sebagai jantung dari proses pendidikan itu sendiri, yang bersentuhan langsung dengan siswa sebagai pelanggan eksternal utama. Tidak hanya faktor kompetensi guru, namun faktor komitmen guru, menjadi hal yang perlu diperhatikan, karena akan mempengaruhi kualitas pengajaran yang akan diterima oleh siswa. Faktor komitmen guru dimasukkan ke dalam kriteria penilaian evaluasi kinerja guru, dan hasil penilaian akan mempengaruhi besaran tunjangan kinerja guru. Sebagai hasilnya, terjadi penguatan komitmen kerja guru, yang menghasilkan kompetensi kerja guru yang lebih baik, sehingga meningkatkan keberhasilan prestasi belajar siswa. Kata kunci: Manajemen Mutu Terpadu, Modern, Komitmen, Guru