Pembentukan Karakter Islami melalui Pengembangan Mata Pelajaran Akidah Akhlak di Madrasah Aliyah An-Najah Bekasi
Abstract
Abstract This study aims to analyze the formation of Islamic character through the development of akidah akhlak. The method used in this research is descriptive analytic with data collection instruments through observation, documentation and interviews. The results showed that the Islamic character is a character that originates from Islamic teachings or Islamic character. The formation of Islamic characters in Madrasah Aliyah Annajah Bekasi through the development of akidah akhlak has several ways, including: the madrasa head instructs the teacher who teaches akidah akhlak to pay close attention to the character education that has been rolled out by the government so that it can be implemented into learning adapted to the conditions of the madrasa and pay attention to the vision and mission of the madrasa relating to the application of Islamic character values, teachers of akidah akhlak are given the freedom to develop existing characters in accordance with the level levels of each class and establish cooperation with class teachers and teachers guidance counseling to see the extent to which the implementation of Islamic character in students and the use of walls with words of wisdom and wisdom. Key Word: Islamic Character, Development, Akidah Akhlak Abstrak Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis pembentukan karakter Islami melalui pengembangan mata pelajaran akidah akhlak. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah deskriptif analitik dengan instrument pengumpulan data melalui observasi, dokumentasi dan wawancara. Hasil penelitian menunjukan bahwa karakter Islami adalah karakter yang bersumber dari ajaran Islam atau karakter yang bersifat Islami. Pembentukan karakter Islami di Madrasah Aliyah Annajah Bekasi melalui pengembangan mata pelajaran akidah akhlak memiliki beberapa cara, diantaranya: kepala madrasah memerintahkan kepada guru yang mengampu mata pelajaran akidah akhlak untuk memperhatikan secara baik tentang pendidikan karakter yang telah digulirkan oleh pemerintah agar dapat diimplementasikan ke dalam pembelajaran yang disesuaikan dengan kondisi madrasah dan memperhatikan visi dan misi madrasah yang berkaitan dengan penerapan nilai-nilai karakter Islami, guru pengampu mata pelajaran akidah akhlak diberikan kebebasan untuk mengembangkan karakter yang telah ada sesuai dengan tingkatan jenjang masing-masing kelas dan menjalin kerjasama dengan wali kelas dan guru bimbingan konseling untuk melihat sejauh mana implementasi penerapan karakter Islami pada peserta didik serta pemanfaatan dinding dengan tulisan kata-kata bijak dan hikmah. Kata Kunci: Karakter Islami, Pengembangan, Akidah Akhlak