PENGARUH PENGETAHUAN PASAR MODAL SYARIAH DAN MOTIVASI INVESTASI TERHADAP MINAT INVESTASI KAUM MILENIAL GARUT DI PASAR MODAL SYARIAH

Abstract

AbstractThis research is motivated by the low investment interest of millennials in Garut City, this is assumed because of the lack of socialization regarding investment in the capital market for millennials. So that the researcher has the aim to analyze the effect of Islamic capital market knowledge and investment motivation on the investment interest of Garut millennials in the Islamic capital market. The data analysis technique used in this study is multiple linear regression. Then, the data used comes from collecting questionnaires or research questionnaires and literature study. The population in this study is the millennial generation in Garut, with a sample of 112 respondents. The results obtained are that the knowledge of the capital market has a significant influence on the investment interest of Garut millennials. However, it is different from the influence of investment motivation which does not have a significant effect on the investment interest of Garut millennials. Finally, together, capital market knowledge and investment motivation have a significant influence on the investment interest of Garut millennials with an influence contribution of 17.7%, meaning that 82.3% of investment interest is influenced by other factors outside of this study. Keywords: Sharia Capital Market Knowledge, Investment Motivation, Investment Interest AbstrakPenelitian ini dilatarbelakangi oleh, rendahnya minat investasi kaum milenial Kota Garut, hal ini diasumsikan karena minimnya sosialisasi mengenai investasi di pasar modal untuk kaum milenial. Sehingga peneliti memiliki tujuan untuk menganalisis pengaruh pengetahuan pasar modal syariah dan motivasi investasi terhadap minat investasi kaum milenial Garut di pasar modal Syariah. Teknik analisis data yang digunakan dalam penelitian ini adalah regresi linear berganda. Kemudian, data yang digunakan berasal dari pengumpulan kuesioner atau angket penelitian dan studi kepustakaan. Populasi dalam penelitian ini adalah generasi milenial di Garut, dengan sampel sebanyak 112 responden. Hasil penilitian yang didapatkan adalah pengetahuan pasar modal memiliki pengaruh yang signifikan terhadap minat investasi kaum milenial Garut. Namun, berbeda dengan pengaruh motivasi investasi yang tidak berpengaruh signifikan terhadap minat investasi kaum milenial Garut. Terakhir, secara bersama-sama pengetahuan pasar modal dan motivasi investasi memiliki pengaruh yang signifikan terhadap minat investasi kaum milenial Garut dengan kontribusi pengaruh sebesar sebesar 17,7 %, artinya sebesar 82,3% minat investasi dipengaruhi oleh faktor-faktor lain diluar penelitian ini. Kata kunci: Pengetahuan Pasar Modal Syariah, Motivasi Investasi, Minat Investasi