Why Is Parental Resilience Necessary? Phenomenological Study of The Level of Parental Resilience In Assisting Children To Learn From Home/ Mengapa Ketahanan Orangtua Diperlukan? Studi Fenomenologi Tingkat Resiliensi Orangtua Dalam Mendampingi Anak Belajar Dari Rumah

Abstract

Abstract: The purpose of this study was to determine the description of the resilience of parents who accompanied children to learn online during the Covid-19 pandemic. The method used in this research is a qualitative method with a phenomenological approach. The unit of analysis for this study is the parents who accompany their children to learn online during the pandemic for at least 6 months, from the elementary school level. The method used is the inductive method, starting with collecting data then formulating the data in a pattern and concluding it. The technique of extracting data by using semi-structured interviews was depth interviews. The thematic analysis used is data driven, the approach used in this study is based on data. The technique of establishing the credibility of the data uses triangulation of researchers. The results showed how emotional regulation, impulse control, optimism, empathy, problem analysis skills, self-efficacy, and increased positive aspects of parents to continue accompanying children to learn online during a pandemic.Keywords: Resilience; Parental Assistance; Online Based Learning Activities  Abstrak: Tujuan dari penelitian ini yakni untuk memaparkan tingkat, gambaran, dan faktor yang mempengaruhi resiliensi pada Orangtua yang mendampingi anak belajar online di masa pandemi Covid-19. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode kualitatif dengan pendekatan fenomenologi. Unit analisis dari penelitian ini adalah Orangtua yang mendampingi anak belajar online di masa pandemi kurang lebih selama 6 bulan minimal, dari jenjang kelas Sekolah Dasar. Metode yang digunakan yaitu metode induktif, diawali dengan mengumpulkan data kemudian memformulasikan data dalam sebuah pola dan menyimpulkannya. Teknik penggalian data dengan wawancara semiterstruktur yang digunakan depth interview. Analisis tematik yang digunakan adalah data driven, pendekatan yang dipakai dalam penelitian ini ada berdasarkan data. Hasil penelitian menunjukkan tingkat resiliensi orangtua dalam mendampingi anak belajar online dalam kategori tinggi. Kedua, gambaran resiliensi orangtua ditunjukkan dengan aspek regulasi emosi, pengendalian impuls, sikap optimis, empati, kemampuan analisis masalah, dan peningkatan aspek positif. Ketiga, faktor yang mempengaruhi resiliensi yakni individu, keluarga, dan komunitas serta Guru.Kata Kunci: Resiliensi; Pendampingan Orangtua; Kegiatan Belajar Online