Pengaruh Teknik Role Playing Terhadap Kecemasan Belajar pada Siswa Kelas VIII di SMPN 2 Praya

Abstract

Abstract: The purpose of this study was to determine the effect of Role Playing techniques on student anxietyin learning. The design in this study uses a pre-test and post-test group design. The population in this study as many as 227 students and a sample of 20 students who have high learning anxiety. Technique data collection using observation method, interview method, documentation method and questionnaire method. Data analysis techniques used in this study use t-test statistical techniques. Research result shows that there is an Influence of Role Playing Techniques Against Learning Anxiety on Students, where is the value t count is greater than the value of t table of 2.185 and the value of t table at a significant level of 5% with 2.103, so thitung greater than t table is 2,185 > 2,103. Thus Ho is rejected and Ha is accepted which means: Yes The Influence of Role Playing Techniques on Learning Anxiety in Class VIII Students at Praya Junior High School 2 Central Lombok Regency 2017/2018 Academic Year, the results of this study are stated to be significant. Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui Pengaruh Teknik Role Playing Terhadap KecemasanBelajar Pada Siswa. Rancangan dalam penelitian ini menggunakan desain pre-test and post-test group.Populasi dalam penelitian ini sebanyak 227 orang siswa dan sampel sebanyak 20 orang siswa yang memilikikecemasan belajar tinggi. Teknik pengumpulan data menggunakan metode observasi, metode wawancara,metode dokumentasi dan metode angket. Teknik analisis data yang digunakan dalam penelitian inimenggunakan teknik statistik t-tes. Hasil penelitian menunjukkan bahwa ada Pengaruh Teknik Role PlayingTerhadap Kecemasan Belajar Pada Siswa, dimana nilai t hitung lebih besar dari pada nilai t tabel sebesar 2.185 dan nilai t tabel pada taraf signifikan 5% dengan 2.103, jadi t hitung lebih besar dari pada t tabel yaitu 2.185 > 2.103. Dengan demikian Ho ditolak dan Ha diterima yang artinya: Ada Pengaruh Teknik Role Playing Terhadap Kecemasan Belajar Pada Siswa Kelas VIII di SMPN 2 Praya Kabupaten Lombok Tengah Tahun Pelajaran 2017/2018, maka hasil penelitian ini dinyatakan signifikan.