Peran Ibu Terhadap Kesiapan Anak Bersekolah
Abstract
Abstract Children’s school readiness includes ready school, ready family and ready children themselves. This research aims to observe whether a mother’s support, mother-child attachment and demographic factor could affect an elementary grader’s school readiness. The subjects in this research are 202 students’ mothers. This research used purposive sampling and quantitative method. The validity of the instrument was tested by Confirmatory Factor Analysis (CFA). Meanwhile, the data was analyzed by using multiple regression analysis. The results of this research were shown that mother’s support and gender together influence school readiness. Whereas the variable of mother-child’s attachment, school entry age, working mother status, child’s birth order were not statistically proven to be influential on school readiness. Keywords: Mother support, mother-child attachment, children’s school readiness Abstrak Kesiapan bersekolah meliputi kesiapan lingkungan sekolah, kemampuan keluarga serta masyarakat untuk mendukung perkembangan anak secara optimal serta kesiapan individu anak. Penelitian ini bertujuan untuk melihat apakah dukungan ibu, kelekatan ibu dan anak serta faktor demografi secara bersama-sama memengaruhi kesiapan bersekolah anak Sekolah Dasar. Sampel dalam penelitian ini berjumlah 202 orang. Pengambilan sampel yang digunakan dalam penelitian ini menggunakan purposive sampling. Metode penelitian ini menggunakan kuantitatif. Validitas alat ukur dalam penelitian ini menggunakan Confirmatory Factor Analysis (CFA). Analisis data menggunakan multiple regression analysis (regresi berganda). Hasil penelitian menunjukkan bahwa dukungan ibu dan jenis kelamin anak mempengaruhi secara signifikan terhadap kesiapan bersekolah. Sedangkan kelekatan ibu-anak, usia masuk sekolah, status pekerjaan ibu serta urutan kelahiran anak tidak terbukti secara statistik berpengaruh terhadap kesiapan bersekolah anak. Kata kunci: Dukungan ibu, ikatan ibu-anak, kesiapan sekolah anak-anak