UPAYA MENINGKATKAN KETERAMPILAN BERBICARA BERBAHASA JAWA MELALUI MEDIA WAYANG SUKET PADA SISWA KELAS V SDN 4 TARUMAN KLAMBU KABUPATEN GROBOGAN
Abstract
This study is based on the fact that the quality of the learning process in the elementary school class 4 Taruman UPTD Education in Toroh subdistrict, Grobogan District. This is due to the fact that Elementary school class teachers are more oriented towards achieving material targets and are pursuing value targets, which tend to ignore the quality of the learning process. Assessment techniques that used more test techniques are more likely to measure the realm of cognitive, moderate. non-test assessment techniques can more comprehensively measure learning outcomes tends to be overlooked. The problem is expected to be overcome through counseling teachers through academic supervision in implementing teaching management, from planning, implementation of teaching and learning process, to evaluation. The purpose of this research is to improve the performance of elementary school classroom teachers in the management of learning in primary school education 4 Taruman UPTD Toroh Grobogan subdistrict. This research method is by action research (action research) which executed with two cycles. The results showed an increase in the performance of teachers to start early before the action amounted to 58.3% (medium category), after cycle I to 70.8% (high category), and after the second cycle increased to 80.3% (high category) .Based on the results of the above action research can be concluded Academic supervision through individual guidance conducted by the principal of teachers to improve the performance of elementary school teachers in SD Negeri 4 Taruman UPTD Toroh District education Grobogan District, in the management of learning both aspects of learning planning, abilities of teachers in learning.. Penelitian ini bertolak dari kenyataan rendahnya mutu proses pembelajaran pada kelas Sekolah Dasar Negeri 4 Taruman UPTD Pendidikan kecamatan Toroh, Kabupaten Grobogan. Hal ini disebabkan adanya guru-guru kelas sekolah Dasar lebih berorientasi pada pencapaian target materi dan lebih mengejar target nilai, sehingga cenderung mengabaikan mutu proses pembelajaran. Teknik penilaian yang digunakan lebih banyak teknik tes yang lebih memiliki kecenderungan mengukur ranah kognitif, sedang. teknik penilaian non tes yang lebih dapat mengukur hasil belajar secara komprehensif cenderung masih diabaikan. Permasalahan tersebut diharapkan dapat diatasi melalui pembimbingan terhadap guru melalui supervisi akademik dalam melaksanakan pengelolaan pengajaran, mulai dari perencanaan, pelaksanaan proses belajar mengajar, sampai evaluasi. Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan kinerja guru kelas sekolah dasar dalam pengelolaan pembelajaran pada SD Negeri 4 Taruman UPTD pendidikan kecamatan Toroh Kabupaten Grobogan. Metode penelitian ini adalah dengan penelitian tindakan (action research) yang dilaksanakan dengan dua siklus. Hasil penelitian menunjukkan peningkatan kinerja guru mulai awal sebelum tindakan sebesar 58,3% (kategori sedang), setelah tindakan siklus I menjadi 70,8% (kategori tinggi), dan setelah tindakan siklus II meningkat lagi menjadi 80,3% (kategori tinggi). Berdasarkan hasil penelitian tindakan di atas dapat disimpulkan Supervisi akademik melalui pembimbingan individu yang dilakukan oleh kepala sekolah terhadap guru dapat meningkatkan kinerja guru kelas sekolah dasar pada SD Negeri 4 Taruman UPTD pendidikan kecamatan Toroh Kabupaten Grobogan, dalam pengelolaan pembelajaran baik aspek perencanaan pembelajaran, pelaksanaan pembelajaran serta abilitas guru dalam pembelajaran. Kata kunci: Supervisi akademik, Peningkatan, Kinerja GuruKeywords: Academic Supervision, Improvement, Performance of teachers