PENGEMBANGAN METODE MENGAJAR GURU PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DI SMP NEGERI 9 PAREPARE

Abstract

This study aims to find out about, Development of Teaching Methods ofIslamic Religious Education Teachers at SMP Negeri 9 Parepare. Dataused in this discussion, there are two kinds, namely: library data and fielddata. The bibliographic data were collected by citing the opinions of expertsfrom reading books relating to this study. While the field data obtained byconducting direct research to a predetermined location. Data collection techniques were conducted using interviews, observation, questionnaires,documentation. Data analysis techniques using the formula of Mean is usedbecause this technique is a statistical test that allows to know whether ornot the development of teaching methods of teachers of Islamic Educationin SMP Negeri 9 Parepare. Based on the data obtained in the field it can beconcluded that there is a development of teaching methods when usingteaching methods that vary, it can be seen from the score of learningoutcomes obtained by learners before treatment, ie learners gain anaverage score of 10.37, while scores obtained by learners after treatmentwere given an average of 14.9. In accordance with the results of observationthe use of varied teaching methods influence on learning interests oflearners on the learning process. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui tentang pengembangan metodemengajar guru Pendidikan Agama Islam di SMP Negeri 9 Parepare. Datayang digunakan dalam pembahasan ini, ada dua macam yaitu: datakepustakaan dan data lapangan. Data kepustakaan diambil dengan caramengutip pendapat para ahli dari buku-buku bacaan yang berkaitan denganpenelitian ini. Sedangkan data lapangan diperoleh dengan melakukanpenelitian langsung ke lokasi yang telah ditentukan. Teknik pengumpulandata dilakukan dengan menggunakan wawancara, observasi, angket,dokumentasi. Teknik analisis data menggunakan rumus Mean karenateknik ini merupakan  suatu tes statistik yang memungkinkan untukmengetahui ada tidaknya pengembangan metode mengajar guruPendidikan Agama Islam di SMP Negeri 9 Parepare. Berdasarkan datayang diperoleh di lapangan, maka dapat disimpulkan bahwa terdapatpengembangan metode mengajar ketika menggunakan metode mengajaryang bervariasi, hal ini dapat terlihat dari skor hasil belajar yang diperolehpeserta didik sebelum diberikan perlakuan, yakni peserta didik memperolehskor rata-rata 10,37, sedangkan skor yang diperoleh peserta didik setelahdiberikan perlakuan adalah rata-rata 14,9. Sesuai dengan hasil observasipenggunaan metode mengajar yang bervariasi berpengaruh terhadapminat belajar peserta didik pada proses pembelajaran.