Peran Guru Akidah Akhlak dalam Menanamkan Karakter Siswa

Abstract

This study's objectives were to describe the role of the Akidah Akhlak teacher in instilling the character of MA students. This research is field research with qualitative methods employing particular procedures. The results showed that Akidah Akhlak teachers' role in instilling MA Al-Falah students' character values Karangrejo Pacitan had a significant influence on students. The strategies adopted by the teacher include advising students to come on time, to obey madrasa regulations and teacher orders, to maintain the madrasa's cleanliness by not littering, not carrying cellphones and valuables, not making the class messy, and giving sanctions for students who violate it. Several supporting and inhibiting factors were found at MA Al-Falah Karangrejo Pacitan, yet the aim in instilling student character values is well achieved.  Keywords: education, instilling character, student, teacher   Tujuan penelitian ini adalah mendeskripsikan peran guru Akidah Akhlak dalam menanamkan karakter siswa MA. Penelitian ini merupakan penelitian lapangan dengan metode kualitatif dengan prosedur tertentu. Hasil penelitian menunjukkan bahwa peran guru Akidah Akhlak dalam menanamkan nilai-nilai karakter siswa MA Al-Falah Karangrejo Pacitan mempunyai pengaruh yang signifikan terhadap siswa. Strategi yang ditempuh guru antara lain menasihati siswa untuk datang tepat waktu, mematuhi peraturan madrasah dan perintah guru, menjaga kebersihan madrasah dengan tidak membuang sampah sembarangan, tidak membawa handphone dan barang berharga, tidak membuat berantakan kelas, dan memberikan sanksi bagi siswa yang melanggar. Beberapa faktor pendukung dan penghambat ditemukan di MA Al-Falah Karangrejo Pacitan, namun tujuan penanaman nilai karakter siswa tercapai dengan baik. Kata Kunci: guru, pendidikan, penanaman karakter, siswa