PENINGKATAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH DAN DISPOSISI MATEMATIS SISWA SMK DENGAN PEMBELAJARAN BERBASIS MASALAH BERBANTUAN MULTIMEDIA INTERACTIVE

Abstract

the problem solving and mathematical disposition of vocational students as a result of the use of problem-based learning assisted interactive multimedia (GeoGebra). The research method is sequential explanatory mixed methods. This research is an experimental study involving a class XI student of two classes with a sample of 43 students majoring in Chemical Analysis, the instruments used are test problem-solving ability, scale disposition of students' mathematical, observation and interviews, data were analyzed by descriptive and statistical tests using test normality, Mann Whitney test, correlation analysis-t. Based on the results of data analysis concluded that the increase in problem-solving ability and disposition mathematical problem-based learning students with interactive multimedia aided better than on the problem solving and mathematical disposition of students who received conventional learning. Keywords: problem-solving ability, students mathematical disposition, GeoGebra program, problem-based learning assisted interactive multimedia Abstrak: Masalah pokok yang dianalisis dalam penelitian ini adalah: untuk mengetahui peningkatan kemampuan pemecahan masalah dan disposisi matematis siswa SMK sebagai dampak dari penggunaan pembelajaran berbasis masalah berbantuan multimedia interactive (geogebra). Metode penelitian adalah mixed methods sequential explanatory. Penelitian ini merupakan studi eksperimen yang melibatkan siswa kelas XI sebanyak dua kelas dengan sampel 43 siswa jurusan Analisis Kimia, instrumen yang digunakan ini adalah tes kemampuan pemecahan masalah, skala disposisi matematis siswa, observasi serta wawancara, data dianalisis secara deskriftif dan di uji statistik menggunakan uji normalitas, uji Mann Whitney, analisis korelasi-t. Berdasarkan hasil data analisis disimpulkan bahwa peningkatan kemampuan pemecahan masalah dan disposisi matematis siswa dengan pembelajaran berbasis masalah berbantuan multimedia interactive lebih baik dari pada kemampuan pemecahan masalah dan disposisi matematis siswa yang mendapat pembelajaran secara konvensional. Kata kunci: kemampuan pemecahan masalah, disposisi matematis siswa, program geogebra, pembelajaran berbasis masalah berbantuan multimedia interactive.