TREND KURIKULUM DALAM PENDIDIKAN MATEMATIKA

Abstract

Abstract: The curriculum that applies to education is always changing according to the level of science needs and the world of the future. The curriculum is a set of rules and procedures in conducting education or in the broad sense contains the meaning related to the purpose and content of mathematics education and the means to achieve that goal. (ICMI, 1997). The purpose of this article is to know the trend of national and international curriculum in example through France. The applicable 2013 curriculum in Indonesia emphasizes the components of observing, questioning, trying, processing, presenting, summarizing and creating what is called the scientific aproach. These components should be generated in every learning process. While almost all formal education systems in France are implemented in a strictly centralized and controlled by the Ministry of Education Tadjab, and the distinctive features of the curriculum (1994: 99). Thus, in terms of the similarities and differences of the prevailing educational system, there is overall a relationship and has many similarities between education in Indonesia and France. Keywords: Curriculum, Mathematics Education Abstrak: Kurikulum yang berlaku untuk pendidikan selalu berubah sesuai dengan tingkat kebutuhan ilmu dan dunia masa depan.kurikulum adalah seperangkat aturan dan tatacara dalam melakukan pendidikan atau dalam arti luas mengandung arti hal yang berkaitan dengan tujuan dan isi pendidikan matematika serta sarana untuk mencapai tujuan tersebut. (ICMI,1997). Tujuan dari artikel ini adalah ingin mngetahui trend kurikulum nasional maupun internasional yang di contohkan memalui negara Perancis. Kurikulum 2013 yang berlaku di Indonesia menekankan komponen mengamati, menanya, mencoba, mengolah, menyajikan, menyimpulkan serta mencipta yang disebut pendekatan ilmiah (scientific Aproach). Komponenkomponen tersebut seyogyanya dapat di munculkan pada setiap proses pembelajaran. Sedangkan hampir seluruh sistem pendidikan formal di Perancis dilaksanakan secara tersentralisasi yang ketat dan dikontrol oleh Kementerian Pendidikan Tadjab, dan ciri yang khas dari kurikulum (1994: 99). Maka di dapat persamaan dan perbedaan dari sistem pendidikan yang berlaku, namun secara keseluruhan terdapat hubungan dan memiliki banyak kesamaan antar pendidikan yang ada di Indonesia dan Perancis. Kata kunci: Kurikulum, Pendidikan Matematika.