Meningkatkan Kemampuan Kepala Madrasah Aliyah Sewilayah Binaan Dalam Menyusun RKA Melalui Workshop

Abstract

The head of madrasah as education manager must be able to prepare RKA to achieve madrasah goals. However, in reality the head of madrasah in the research target area is still unable to prepare the RKA optimally. The purpose of this research is to improve the ability of madrasah principals in the target areas in preparing RKA through workshops. This research is classified as a school action research involving 7 (seven) principals of madrasah in the research target area. The research was conducted in two cycles, each cycle consisting of four stages, namely: planning, acting, observing, and reflecting. The results showed that the classical mean score of madrasah principals in preparing RKA increased from 74.93 in cycle I to 90.07 in cycle II. The percentage of completeness also increased, from 1 person (14.29%) in the first cycle to 7 people (100%) in the second cycle. Thus it can be concluded that the ability of madrasah principals in the target areas in preparing RKA can be improved through workshops. Abstrak Kepala madrasah sebagai pengelola pendidikan harus mampu menyusun RKA untuk mencapai tujuan madrasah. Namun pada kenyataannya kepala madrasah dalam wilayah binaan peneliti masih belum mampu menyusun RKA dengan optimal. Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan kemampuan kepala madrasah se wilayah binaan dalam menyusun RKA melalui workshop. Penelitian ini tergolong penelitian tindakan sekolah yang melibatkan 7 (tujuh) kepala madrasah se wilayah binaan peneliti. Penelitian dilakukan dengan dua siklus, setiap siklus terdiri atas empat tahap, yaitu: perencanaan, tindakan, observasi, dan refleksi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa nilai rerata klasikal kepala madrasah dalam menyusun RKA naik dari 74,93 pada siklus I menjadi 90,07 pada siklus II. Persentase ketuntasan juga mengalami kenaikan, yaitu dari 1 orang (14,29%) pada siklus I menjadi 7 orang (100%) pada siklus II. Dengan demikian dapat disimpulkan bahwa kemampuan kepala madrasah se wilayah binaan dalam menyusun RKA dapat ditingkatkan melalui workshop