Pengaruh Kompetensi Manajerial dan Supervisi Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru RA PC Weru Kabupaten Cirebon

Abstract

This study aims to see the effect of managerial competence and supervision of school principals on the performance of RA PC Weru teachers in Cirebon Regency. The research sites are in all RAs that are included in the Branch Management (PC) of Weru District, Cirebon Regency. The population and target sample in this study were RA educators (teachers) in PC Weru Cirebon Regency as many as 74 people. The approach used in this research is a quantitative approach. The research method is a survey research method. Data collection techniques by observation (interviews and questionnaires). The data analysis technique used in this research is descriptive data analysis and inferential data. The results of this study indicate that 1) There is a positive correlation between the Principal's Majerial Competence (X1) and the Principal's Supervision Competence (X2). The correlation coefficient is 0.365 with a Sig. 0.001 (<0.05), which means that the correlation is high and significant; 2) There is no significant effect of the Principal's Managerial Competence on the Performance of RA PC Weru Teachers in Cirebon Regency. Based on the hypothesis test that has been carried out, it is obtained t count of 0.130 and t table 1.993, then the value of t count <t table (0.130 <1.993) which means accept H0 and Ha is rejected, this indicates that the regression coefficient is not significant; 3) there is no significant effect of the Principal's Supervision Competence on the Performance of RA PC Weru Teachers in Cirebon Regency. Based on the hypothesis test that has been carried out, it is obtained t count of 0.600 and t table 1.993, then the value of t count <t table (0.600 <1.993) which means accept H0 and Ha is rejected, this indicates that the regression coefficient is not significant. Abstrak Penelitian ini bertujuan untuk melihat pengaruh kompetensi manajerial dan supervisi kepala sekolah terhadapkinerja guru RA PC Weru Kabupaten Cirebon. Tempat penelitian adalah di semua RA yang termasuk ke dalam Pengurus Cabang (PC) Kecamatan Weru Kabupaten Cirebon. Populasi dan sampel sasaran dalam penelitian ini adalah pendidik (guru) RA di PC Weru Kabupaten Cirebon sebanyak 74 orang. Pendekatan yang digunakan dalam penelitian ini adalah pendekatan kuantitatif. Adapun metode penelitian ini adalah metode penelitian survei. Teknik pengumpulan data dengan pengamatan (wawancara dan kuesioner). Adapun teknik analisis data yang digunakan dalam penelitian ini yaitu analisis data deskriptif dan data inferensial. Hasil penelitian ini menunjukan bahwa 1) Terdapat korelasi yang positif antara Kompetensi Majerial Kepala Sekolah (X1) dengan Kompetensi Supervisi Kepala Sekolah (X2). Koefisien korelasinya sebesar 0,365 dengan nilai Sig. 0,001 (<0,05) yang berarti korelasinya tinggi dan signifikan; 2) Tidak terdapat pengaruh yang signifikan dari Kompetensi Manajerial Kepala Sekolah terhadap Kinerja Guru RA PC Weru Kabupaten Cirebon. Berdasarkan uji hipotesis yang telah dilakukan diperoleh thitung sebesar 0,130 dan ttabel1,993, maka diperoleh nilai thitung< ttabel(0,130 < 1,993) yang berarti terima H0dan Ha ditolak, ini menunjukkan koefisien regresi tidak signifikan; 3) tidak terdapat pengaruh yang signifikan dari Kompetensi Supervisi Kepala Sekolah terhadap Kinerja Guru RA PC Weru Kabupaten Cirebon. Berdasarkan uji hipotesis yang telah dilakukan diperoleh thitung sebesar 0,600 dan ttabel1,993, maka diperoleh nilai thitung< ttabel(0,600 < 1,993) yang berarti terima H0dan Ha ditolak, ini menunjukkan koefisien regresi tidak signifikan.