Kajian Evaluasi Kriteria Park And Ride Di Stasiun Bandung
Abstract
Station is one of the important transport node in the operation of intermodal transport for the transport node or a turn of events took place aver the modes, it can be identified that the station is the intersection of the railway transport service network with road transport. Park and ride station bandung present not in accordance with the expectations of service users so that the required evaluation criteria for the implementation of park and ride station bandung. The method of data analysis used in this study is customer satisfaction index (CSI). The results of calculations using the method of CSI (customer satisfaction index) gained 63.35% index number means the entire park and ride criterion variables can not give satisfaction to the users of park and ride station for the total satisfaction of park and ride users are in the range index of verry poor, and mapped into 4 quadrants by 35 variables. From the results of the mapping there are variables in quadrant I, which means that the level of interest in the park and ride is quite high but the performance was considered not in accordance with the wishes of park and ride service users.Keywords: criterion, park and ride, CSI method.Stasiun merupakan salah satu simpul transportasi yang pen ting dalam penyelenggaraan transportasi antarmoda karena pada simpul transportasi tersebut terjadi aktivitas pergantian atau alih moda, maka dapat diidentifikasi bahwa stasiun merupakan titik temu antara jaringan pelayanan transportasi kereta api dengan transportasi jalan. Park and ride di Stasiun Bandung yang ada sekarang belum sesuai dengan harapan pengguna jasa sehingga diperlukan evaluasi kriteria penyelenggaraan park and ride di Stasiun Bandung. Metode analisis data yang digunakan dalam kajian ini adalah Customer Satisfaction Index (CSI). Hasil perhitungan dengan menggunakan metode CSI (Customer Satisfaction Index) diperoleh angka indeks 63,35% artinya seluruh variabel kriteria park and ride belum dapat memberikan kepuasan kepada pengguna park and ride di stasiun karena tingkat kepuasan total pengguna park and ride berada pada range index of verry poor (x d" 64 % ), dan dipetakan dalam 4 kwadran sebanyak 35 variabel. Dari hasil pemetaan tersebut terdapat variabel pada kwadran I yang berarti tingkat kepentingan terhadap park and ride cukup tinggi namun kinerjanya dinilai belum sesuai dengan keinginan pengguna jasa park and ride.Kata kunci: kriteria, park and ride, metode CSI