Aplikasi Mobile Learning Sebagai Sarana Pembelajaran Abad 21 bagi Pendidik dan Peserta Didik di era Revolusi Industri 4.0
Abstract
The first to fourth industrial revolution resulted in changes in the learning process today. Learning in a person who was once limited by space and time,with..the..development..of technology, the transition of the learning process that can occur anytime, anywhere. The research objective is to find literature about mobile learning and its..application..in..the learning..process in the 21st century by educators and students and the tools used. The type of research used is a literature review. Research results..obtained..from..the literature found that..the..use..of..mobile..technology has impacted the..development..of mobile learning applications as a..means..of..learning..in..the..21st..century. Mobile learning..applications can be used by educators and students as long..as..they..are..connected..to..the..internet. The development of mobile..applications resulted in educators must have the ability to master their use and vice versa learners can take advantage of this application in building their knowledge of a material needed. The conclusions that researchers get in this study are: Learning by using mobile learning results in changes that occur in educators and students of ways of thinking; How to work; the level of mastery of existing technology and the ability to adapt and survive in the outer environment. Revolusi industri pertama sampai dengan keempat mengakibatkan perubahan pada proses pembelajaran pada zaman sekarang. Pembelajaran pada diri seseorang yang dulunya dibatasi oleh..ruang..dan..waktu, dengan..perkembangan..teknologi terjadinya peralihan proses pembelajaran yang bisa terjadi kapanpun dan dimanapun. Adapun tujuan penelitian berupa mencari literatur tentang mobile learning dan pengaplikasiannya dalam proses pembelajaran di abad 21 oleh pendidik dan peserta didik dan tools yang digunakan. Jenis penelitian yang digunakan berupa literature review. Hasil penelitian yang diperolah dari literature yang didapatkan bahwa penggunaan teknologi mobile berdampak berkembangnya aplikasi mobile learning..sebagai..sarana dalam proses pembelajaran..pada abad 21. Aplikasi mobile learning dapat digunakan oleh pendidik dan peserta didik asalkan terhubung dengan internet. Perkembangan aplikasi mobile mengakibatkan pendidik harus memiliki kemampuan untuk menguasai penggunaannya begitu juga sebaliknya peserta didik dapat memanfaatkan aplikasi ini dalam membangun pengetahuan mereka terhadap suatu materi yang dibutuhkan. Kesimpulan yang peneliti dapatkan pada penelitian ini yaitu: Pembelajaran dengan menggunakan mobile learning mengakibatkan perubahan yang terjadi pada pendidik dan peserta didik terhadap cara berpikir; cara bekerja; tingkat penguasaan teknologi yang ada dan kemampuan untuk beradaptasi dan bertahan hidup pada lingkunngan luar.