PERSEPSI PESERTA DIDIK TENTANG MANAJEMEN PELAYANAN PERPUSTAKAAN DI SMA EKASAKTI PADANG

Abstract

Abstract: Conditions found in the field are still found in many students who are less interested in visiting the library, even though students already understand and understand about the function of libraries in improving learning outcomes because not all sources are taken from the internet that can be trusted due to different religious understandings of someone . The facts found in the observations made by the students are more likely to use the internet due to easier access to obtain. The library function at Ekasakti High School is a supporting facility for learning. The services performed by library staff at Ekasakti High School have met library operational standards. The purpose of this study was students' perceptions about the management of the Ekasakti High School library services in Padang. This type of research is Field Research (Field Research) that is descriptive qualitative. The data sources of this study were students, principals and library staff. The results of the study describe the perceptions of students about the management of library services at Ekasakti High School in Padang. This can be seen from the services of library staff in accordance with the standard of library operations.Keyword: Persepsi peserta didik, Manajemen layanan PerpustakaanAbstrak: Kondisi yang ditemui di lapangan masih banyak ditemukan peserta didik yang kurang berminat mengunjungi perpustakaan, padahal peserta didik sudah paham dan mengerti tentang fungsi perpustakaan dalam meningkatkan hasil pembelajaran, karena sumber yang diambil dari internet tidak semuanya dapat dipercaya yang disebabkan pemahaman keagamaan seseorang yang berbeda-beda. Fakta yang dijumpai pada observasi yang penulis lakukan peserta didik lebih cenderung menggunakan internet disebabkan aksesnya yang lebih gampang diperoleh. Fungsi perpustakaan di SMA Ekasakti menjadi sarana penunjang dalam pembelajaran. Pelayanan yang dilakukan oleh petugas perpustakaan di SMA Ekasakti sudah memenuhi standar operasional perpustakaan. Tujuan dari penelitian ini adalah persepsi peserta didik tentang manajemen pelayanan perpustakaan SMA Ekasakti Padang. Jenis penelitian ini adalah Penelitian Lapangan (Field Research) yang bersifat deskriptif kualitatif. Sumber data penelitian ini adalah peserta didik, kepala sekolah dan petugas perpustakaan. Hasil penelitian mendeskripsikan tentang persepsi peserta didik tentang manajemen pelayanan perpustakaan SMA Ekasakti Padang sudah berjalan, ini terlihat dari pelayanan petugas perpustakaan sesuai dengan standar operasionalisasi perpustakaan.Kata Kunci: Persepsi peserta didik, Manajemen layanan Perpustakaan