Pendidikan Kewirausahaan dan Intensi Kewirausahaan dengan Sikap Kewirausahaan sebagai Mediasi
Abstract
AbstractThis study aimed to analyze the entrepreneurial attitude as a mediator of the effects of entrepreneurial education on entrepreneurial intention. The population was final semester students who studied entrepreneurial education and the sampling technique used is judgment sampling. The primary data was collected through questionnaires distribution and analyzed using path analysis. The results show that the effect of entrepreneurial education toward the entrepreneurial intention is not significant; the influence of entrepreneurial attitude toward the entrepreneurial intention is significant; and the students who studied entrepreneurship education tend to have intentions to establish a new business if entrepreneurial education can form positive mindset towards entrepreneurship.AbstrakPenelitian ini bertujuan menganalisis peran sikap kewirausahaan sebagai variabel mediasi untuk pengaruh pendidikan kewirausahaan terhadap intensi kewirausahaan. Populasi penelitian adalah mahasiswa semester akhir yang telah mendapat pendidikan kewirausahaan dan teknik sampling menggunakan judgment sampling. Pengumpulan data menggunakan kuesioner dan analisis data menggunakan statistik deskriptif dan analisis jalur. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pengaruh pendidikan kewirausahaan terhadap intensi kewirausahaan positif tetapi tidak signifikan; Pengaruh sikap kewirausahaan terhadap intensi kewirausahaan positif dan signifikan; dan mahasiswa yang mengikuti pendidikan kewirausahaan cenderung berniat mendirikan usaha baru dimasa mendatang, apabila pendidikan kewirausahaan dapat membentuk pola pikir positif mahasiswa terhadap kewirausahaan.