Institusionalisasi Pelaporan Dana Kampanye Pemilu Kepala Daerah

Abstract

AbstractThis reseach aims to understand campaign fund reports phenomena onthe elections simultaneously at 2015 in Sidoarjo regency. This study useinstitutional isomorphism. The results show that the institutionalizationprocess Campaign Fund Reports on the elections simultaneously in 2015starting from the pressure in the institutional environment surroundingthe political party or the campaign team. The first pressure of the peoplerepresented by NGOs and activists who want the elections concernedthe transparency and accountability of the campaign, then the secondpressure from the Commission and the third Sidoarjo regency of SidoarjoDistrict Election Supervisory Committee.AbstrakPenelitian ini bertujuan memahami fenomena laporan dana kampanye pada pilkada serentak 2015 di Kabupaten Sidoarjo. Penelitian ini menggunakan isomorfisme institusional untuk memahami fenomena tersebut. Hasil menunjukkan bahwa proses institusionalisasi laporan dana kampanye dimulai dari adanya tekanan di lingkungan institusional yang mengitari partai politik atau tim sukses. Tekanan pertama dari masyarakat yang diwakili oleh LSM dan aktifis peduli pemilu yang menginginkan adanya transparansi dan akuntabilitas pelaksanaan kampanye, selanjutnya tekanan kedua dari KPU Kabupaten Sidoarjo dan yang ketiga dari Panwaslu Kabupaten Sidoarjo.