Strategi STAD sebagai Upaya Meningkatkan Keaktifan dan Motivasi Siswa dalam Pembelajaran Bahasa Arab di Kelas V Madrasah Ibtidaiyah Negeri Yogyakarta I

Abstract

This research is a Research Action class (PTK) which aims to describe the application of strategy in learning Arabic STAD (Student Team-Achievement Division) and increases liveliness and motivation of students of class V after the strategy is applied. Qualitative in nature, with a research take place MIN Yogyakarta I. Data collection done by holding observation, in-depth interviews, documentation and question form to supplement the data you want to unfold. Analysis of the data is done by uncovering the meaning: namely, the meaning and the learning process in an effort to increase motivation and liveliness through actions taken, in this study using a simple statistical data to help in exposing the data. As for the order of research activities include: (1) planning, (2), (3) implementation of the observations, and (4) Reflection. The results of this research indicate: (1) the implementation of this class action research conducted over the last two cycles, a cycle consisting of two meetings that begins with the observation of early learning and pre action activities. The implementation of the strategy of this more STAD engaging students in learning, with work on the question of the individual or group, presented the results of the discussions, quizzes, as well as the existence of awards to students who are given by the teacher. (2) an increase in student motivation, liveliness and enthusiasm and delight in following the student learning, then the incidence of the curiosity of the students against the material to be studied, the desire to express an opinion, received opinion, and a willingness to ask. In general the increase happening is quite good, on aspects of the student experience the liveliness of the increase on the initial observation of 35.5%, then the cycle 1 68.3% to 80.7% in cycle II, thus the aspect of experiencing an increase of 45.2%. As for the aspect of motivation of students on initial observation 29.6%, then in cycle I, 65.8% and 87.8% being on cycle II, so that improvements occur of 58.2%. Keywords: PTK, STAD, Student Motivation Abstrak                                                        Penelitian ini merupakan Penelitian Tindakan Kelas (PTK) yang bertujuan untuk mendiskripsikan penerapan strategi STAD (Student Team-Achievement Division) dalam pembelajaran Bahasa Arab dan meningkatkan keaktifan dan motivasi siswa kelas V setelah strategi tersebut diterapkan. Penelitian bersifat kualitatif, dengan mengambil latar MIN Yogyakarta I. Pengumpulan data dilakukan dengan mengadakan pengamatan, wawancara mendalam, dokumentasi dan angket untuk melengkapi data yang ingin diungkap. Analisi data dilakukan dengan mengungkap makna: yakni makna dan proses pembelajaran sebagai upaya meningkatkan motivasi dan keaktifan melalui tindakan yang dilakukan, dalam penelitian ini menggunakan data statistik sederhana untuk membantu dalam mengungkap data. Adapun urutan kegiatan penelitian mencakup: (1) perencanaan, (2) implementasi, (3) pengamatan, dan (4) refleksi. Hasil Penelitian ini menunjukkan: (1) Pelaksanaan penelitian tindakan kelas ini dilakukan selama dua siklus, satu siklus terdiri dari dua pertemuan yang diawali dengan observasi awal pembelajaran dan kegiatan pra tindakan. Penerapan strategi STAD ini lebih melibatkan siswa dalam pembelajaran, dengan mengerjakan soal kelompok maupun individu, mempresentasikan hasil diskusi, kuis, serta adanya penghargaan kepada siswa yang diberikan oleh guru. (2) Adanya peningkatan keaktifan dan motivasi siswa, antusiasme dan rasa senang siswa dalam mengikuti pembelajaran, kemudian timbulnya rasa ingin tahu siswa terhadap materi yang dipelajari, adanya keinginan untuk mengungkapkan pendapat, menerima pendapat, dan kemauan bertanya. Secara umum peningkatan yang terjadi cukup baik, pada aspek keaktifan siswa mengalami peningkatan pada observasi awal sebesar 35,5%, kemudian siklus 1 68,3% menjadi 80,7% pada siklus II dengan demikian aspek tersebut mengalami peningkatan sebesar 45,2 %. Sedangkan untuk aspek motivasi siswa pada observasi awal 29,6 %, kemudian pada siklus I 65,8% dan menjadi 87,8% pada siklus II, sehingga peningkatan yang terjadi sebesar 58,2%. Kata Kunci: PTK, STAD, Motivasi Siswa