Pengembangan Buku Ajar Bahasa Arab Berbasis Integrasi-Interkoneksi untuk Mahasiswa Baru UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta

Abstract

Abstract The research aims to develop the Arabic teaching materials for new students of State Islamic University Sunan Kalijaga Yogyakarta. The background of this research is the role of Language Development Center (P2B) which do not implement foreign language learning in general as before, but only focused on achieving value IKLA and TOEC and began the Academic Year 2015/2016 foreign language learning both Arabic and English refunded to the faculty. This research was conducted at the Center for Language Development State Islamic University (UIN) Sunan Kalijaga by 100 sample of students by using probability sampling techniques. Data analysis using quantitative descriptive techniques. The results showed that the response of students to the textbooks in Arabic based on integration-interconnection for new students UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta on the learning aspect 4.045 (good), the aspect of the content materials 4,125 (good), the aspect views 3,975 (good), and aspects of the presentation of 4,095 (good). Keywords: Teaching Material, Arabic Teaching, Integration-Interconection   Abstrak Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan bahan ajar Bahasa Arab yang diperuntukkan bagi mahasiswa baru UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta. Penelitian ini dilatarbelakangi adanya peran Pusat Pengembangan Bahasa (P2B) yang tidak lagi melaksanakan pembelajaran bahasa asing secara umum seperti sebelumnya, melainkan hanya terpusat pada pencapaian nilai IKLA dan TOEC dan mulai Tahun Akademik 2015/2016 pembelajaran bahasa asing baik bahasa Arab maupun bahasa Inggris dikembalikan ke fakultas. Penelitian ini dilakukan di Pusat Pengembangan Bahasa UIN Sunan Kalijaga dengan mengambil sampel sebanyak 100 mahasiswa yang dilakukan menggunakan teknik probability sampling. Teknik analisis dalam penelitian ini menggunakan teknik deskriptif kuantitatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa Hasil respon mahasiswa terhadap buku ajar bahasa Arab berbasis integrasi-interkoneksi bagi mahasiswa baru UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta pada aspek pembelajaran 4,045 (baik), aspek isi/materi 4,125 (baik), aspek tampilan 3,975 (baik) dan aspek penyajian 4,095 (baik). Kata Kunci: Buku Ajar, Bahasa Arab, Integrasi-Interkoneksi