Peningkatan Hasil Belajar Mata Pelajaran PKn Materi Harga Diri Siswa melalui Media Video Motivasi di MIN Yogyakarta II

Abstract

Abstract This research aims to know the improvement of student learning outcomes towards an understanding of students 'self-esteem’ through motivational video media on subjects PKn. Social Problems in communities living around MIN Yogyakarta II cause a lot of negative impacts for students. In the Middle heterogennya the guardians of pupils with diverse jobs, legal violations/negative behaviour (theft bike ontel, free, cultural Association of gambling, and a brawl between groups) also occur. This very geographical location affects the input as well as the competitiveness of the students who enter the MIN Yogyakarta II. Therefore, the material "self-esteem" needs to be instilled in students to always firmly hold the lofty values that exist in the madrassa and was able to keep myself not to engage in negative culture that exists around the madrasa. This research uses qualitative descriptive method. Research results after students learn material "self-esteem" shows nothing much cognitive value of 84.38% with very good category with participation rates reached 77.08% with categories either. The application of video media can help students motivation to maintain her self esteem and others who live in the vicinity. Keywords: Card Game Media, English Vocabulary Mastery   Abstrak Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui peningkatan hasil belajar siswa terhadap pemahaman tentang harga diri siswa melalui media video motivasi pada mata pelajaran PKn. Problematika sosial yang terjadi di masyarakat yang tinggal di sekitar MIN Yogyakarta II menimbulkan banyak dampak negatif bagi siswa. Di tengah heterogennya para wali murid dengan beragam pekerjaan, pelanggaran hukum/perilaku negatif (pencurian sepeda ontel, pergaulan bebas, budaya judi, dan tawuran antar kelompok) juga terjadi. Letak geografis ini sangat mempengaruhi input maupun daya saing siswa yang masuk ke MIN Yogyakarta II. Oleh karena itu, materi “harga diri” perlu ditanamkan dalam diri siswa agar selalu teguh memegang nilai-nilai luhur yang ada di madrasah dan mampu menjaga diri untuk tidak terlibat dalam budaya negatif yang terdapat di sekitar madrasah. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif. Hasil penelitian setelah siswa mempelajari materi “harga diri” menunjukkan capaian nilai kognitif sebesar 84,38% dengan kategori amat baik dengan tingkat partisipasi mencapai 77,08% dengan kategori baik. Penerapan media video motivasi dapat membantu siswa untuk menjaga harga dirinya dan orang lain yang hidup di sekitarnya. Kata Kunci: Materi ‘Harga Diri’, Video Motivasi