THE ANALYZE OF ULTILIZATION POLICY OF INFORMATION TECHNOLOGY IN EDUCATION (ANALISIS KEBIJAKAN PEMANFATAN TEKNOLOGI INFORMASI DALAM PENDIDIKAN)
Abstract
The development and advancement of information technology has grown by leaps and bounds, it is most impact on people's lives not to mention education. It is time the world of education utilizing information technology. Information technology will provide added value in the learning process. It is associated with a high demand for information, science and technology are not all obtained in the school environment. The development of a variety of learning methods is a sign of the birth of teaching technology known today. Even from its historical background, the learning method is not based on science and research as we know, in teaching methods contained concepts that influence the way of thinking, acting and behaving in the development of teaching came to be known as the educational technology. Like a coin, the development of information and communication technology for sepajang 2006 alone showed him the two sides. There has been progress, but there are also issues that has changed despite years remained unresolved. Call it yet ITE legalization bill, access to communications uneven, decline in the number of internet cafes, until there is no grand strategy right. Need a strong commitment with the planning and coordination. One chore that must be completed is the Bill on Information and Electronic Transactions. ITE's bill should be discussed and ratified. However, legislation governing the use of information technology (RUU ITE) is so important. Because, until now our country does not have the legal rules governing the use of information technology, especially in electronic transactions, in line digitizing globalizing trend. Perkembangan dan kemajuan teknologi informasi telah berkembang pesat, hal ini sangat berdampak pada kehidupan masyarakat dan pendidikan. Sudah saatnya dunia pendidikan memanfaatkan teknologi informasi. Teknologi informasi akan memberikan nilai tambah dalam proses pembelajaran. Hal ini terkait dengan tingginya permintaan akan informasi, sains dan teknologi yang tidak semua diperoleh di lingkungan sekolah. Perkembangan berbagai metode pembelajaran merupakan tanda lahirnya teknologi pengajaran yang dikenal saat ini. Bahkan dari latar belakang historisnya, metode pembelajaran tidak didasarkan pada sains dan penelitian seperti yang kita ketahui, dalam metode pengajaran terkandung konsep-konsep yang mempengaruhi cara berpikir, bertindak dan berperilaku dalam pengembangan pengajaran kemudian dikenal sebagai teknologi pendidikan. Ibarat koin, perkembangan teknologi informasi dan komunikasi untuk sepanjang 2006 saja menunjukkan kepadanya dua sisi. Ada kemajuan, tetapi ada juga masalah yang telah berubah meskipun tahun masih belum terselesaikan. Sebut saja belum RUU pengesahan ITE, akses komunikasi tidak merata, penurunan jumlah warung internet, hingga tidak ada strategi besar yang tepat. Perlu komitmen yang kuat dengan perencanaan dan koordinasi. Salah satu tugas yang harus diselesaikan adalah RUU Informasi dan Transaksi Elektronik. RUU ITE harus didiskusikan dan disahkan. Namun, undang-undang yang mengatur penggunaan teknologi informasi (RUU ITE) sangat penting. Sebab, hingga saat ini negara kita belum memiliki aturan hukum yang mengatur penggunaan teknologi informasi, terutama dalam transaksi elektronik, sejalan digitalisasi tren globalisasi.