ANAK DAN PENDIDIKAN RUHIYAH DALAM KELUARGA (Studi Pemikiran Khalid Ahmad Al-Syantut)

Abstract

Abstrack: Like an adult, in general a child has several senses of humanity (spiritual, intellectual, physical, and social) that each sense should acquire proper education. This paper discusses the spiritual education should be done by the family for children. The way offered by Khalid Ahmad al-Syantut can be used as a reference for educating the children's spiritual. The aspect of spiritual ideally is placed on the main priority in educating children, as the sense of spiritual has prominent role in strengthening the other senses of humanity. A strong soul will produce positive energy. On the contrary, a weak soul will weaken the whole other senses of humanity.Keywords: Spiritual Education, Children, and Family. Abstrak: Anak seperti manusia dewasa pada umumnya memiliki beberapa sisikemanusiaan dalam dirinya (ruhiyah, fikriyah, jasadiyah, dan ijtimaiyyah). Dimana setiap sisiharus mendapatkan pendidikan yang tepat dan benar. Tulisan ini membahas tentang pendidikan ruhiyah bagi anak yangseharusnya dilakukan oleh keluarga.Cara yang ditawarkan oleh Khalid Ahmad al-Syantut bisa dijadikan salah satu rujukan dalam mendidik sisi ruhiyah anak. Aspek ruhiyahidealnya ditempatkan pada prioritas pertama dalam mendidik anak,karena sisi ruhiyah memiliki peran yang sangat sentral dalam menguatkan sisi kemanusian yang lain. Ruh yang kuat akan menebarkan energi positif. Sebaliknya ruh yang lemah akan melemahkan seluruh sisi kemanusian lainnya.Kata Kunci: Pendidikan Ruhiyah, Anak, dan Keluarga.