PEMBINAAN AKHLAK DALAM KEGIATAN KEAGAMAAN PADA PROGRAM KEPRAMUKAAN DI SMK TARBIYAH ISLAMIYAH HAMPARAN PERAK KABUPATEN DELI SERDANG

Abstract

ABSTRACT: This study aims to determine: (1) Implementation of religious activity, (2) the values ofmoral education, and (3) development of student character in the scouting program at SMK TarbiyahIslamiyah Hamparan Perak. Methodologically this study is a qualitative research trying to find, analyzeand interpret the data found through the study of documents, interviews and observations. Data hasbeen collected through the standard validity checked the validity of the data in the form of trustworthiness.Data analysis technique is to reduce, presenting research results and make conclusions. Theresults of this study there are three, namely: First, religious activities in the scouting program at SMKIslamiyah Tarbiyah Hamparan Perak implemented through four branches of activity, namely: weeklypreaching, Islamic Spiritual (Rohis), Musabaqah Tilawal Quran (MTQ) and visit the mosque. Second,the values of moral education in religious activities in the scouting program at SMK Tarbiyah Islamiyah,among others: karimah morals, spirituality attitude, empathy, solidarity and socio-civic spirit of studentsto interact with the outside world. Third, the moral development of students in religious activitiesin the scouting program at SMK Islamiyah Tarbiyah Hamparan Perak dominated by the application ofthree methods: method of conversation/dialogue, methods of habituation and practice as well as exemplarymethods.Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui: (1) Pelaksanaan kegiatan keagamaan, (2) nilai-nilai pendidikanakhlak dan (3) pembinaan akhlak siswa dalam program kepramukaan di SMK Tarbiyah Islamiyah HamparanPerak. Secara metodologis penelitian ini merupakan penelitian kualitatif dengan berupaya mencari, menganalisisdan membuat interpretasi data yang ditemui melalui studi dokumen, wawancara dan pengamatan. Datayang telah dikumpulkan diperiksa keabsahannya melalui standar keabsahan data berupa keterpercayaan.Teknik analisa data adalah mereduksi, menyajikan dan membuat kesimpulan hasil penelitian. Hasil penelitianini ada tiga, yaitu: Pertama, kegiatan keagamaan pada program kepramukaan di SMK Tarbiyah IslamiyahHamparan Perak dilaksanakan melalui empat cabang kegiatan, yaitu: dakwah mingguan, Rohani Islam(Rohis), Musabaqah Tilawal Qur’an (MTQ) dan kunjungan masjid. Kedua, Nilai-nilai pendidikan akhlakdalam kegiatan keagamaan pada program kepramukaan di SMK Tarbiyah Islamiyah, antara lain: akhlakkarimah, sikap spiritualitas, empati, solidaritas dan jiwa sosial-kemasyarakatan siswa dalam berinteraksidengan dunia luar. Ketiga, pembinaan akhlak siswa dalam kegiatan keagamaan pada program kepramukaandi SMK Tarbiyah Islamiyah Hamparan Perak didominasi oleh penerapan tiga metode, yaitu: metodepercakapan/dialog, metode pembiasaan dan pengamalan serta metode keteladanan.