PROFESIONALISME GURU DALAM ALQURAN KAJIAN SURAH ‘ABASA

Abstract

In Ordinance Number 14 of 2005 article 8 describes the competencies that must be possessed byteachers, there are four competencies, namely pedagogic, personality, social, and professional competencies.In addition to the Law, the Koran also provides solutions to problems related to teacher professionalism.So the researchers aim to analyze the teacher’s professionalism contained in the Surah ‘Abasa, in the hopeof being able to contribute and add a new perspective in order to improve teacher professionalism. Thistype of research includes qualitative research that relies on library research with historical approaches andinterpretive sciences. Then analyzed using the content analysis method (content analysis). The source ofthe data used is the Qur’anic interpretation books as primary data and the secondary data are books thatsupport and relate to the object of research studies. Data collection techniques using the method of documentation,then collect research data to be analyzed using the tahlily method, comparison and interpretation. Theresults of this study reveal three findings, namely: 1) Competence contained in the surah ‘Abasa referring tothe Law of Teachers and Lecturers Number 14 of 2005 there are four types: a.) Pedagogic competence,includes, understanding students, mastering the subject matter, having interesting learning methods, developingpotential, evaluating learning processes and outcomes. b). Personality competence, including giving advice,wisdom, giving benefits, patience. c). Social competence, including oral communication and getting alongeffectively. d) Professional competence, including mastering broad and profound teaching methods, scientificdiscipline methods. 2). The steps to becoming a professional teacher in surah Abasa are: An educatormust master the material, carry out learning, conduct evaluation, develop the potential of students, becomestudents, establish communication. 3). Contribution of surah ‘Aba sa towards Professionalism The teacheris an educator not to be surly, serious, fair, prepare teaching materials, think positively, responsibility.ABTRAK: Dalam Undang-Undang No. 14 tahun 2005 pasal 8 menjelaskan tentang kompetensi yangharus dimiliki guru ada empat kompetensi, yaitu kompetensi pedagogik, kepribadian, sosial, dan profesional.Selain Undang-Undang, Alquran juga memberikan solusi terhadap bermasalahan yang terkait denganprofesionalisme guru. Maka peneliti bertujuan untuk menganalisa tentang profesionalisme guru yang terdapatdalam surah ‘Abasa, dengan harapan bisa memberikan kontribusi serta menambah perspektif yang barudalam rangka meningkatkan profesionalisme guru. Jenis penelitian ini termasuk penelitian kualitatif yangbertumpu pada kajian kepustakaan(Library research) dengan pendekatan sejarah dan ilmu tafsir. Selanjutnyadianalisis dengan menggunakan metode analisis isi(conten analysis). Sumber data yang digunakan adalahkitab-kitab tafsir Alquran sebagai data primer dan data sekundernya adalah buku-buku yang mendukungserta berhubungan dengan objek kajian penelitian. Teknik pengumpulan data menggunakan metode dekumentasi,kemudian mengumpulkan data penelitian untuk dianalisa dengan menggunakan metodetahlily, komparasi dan interpensi. Hasil penelitian ini mengungkapkan tiga temuan yaitu : 1) Kompetensi yang terdapatdalam surah ‘Abasa merujuk kepada Undang-Undang Guru dan Dosen No. 14 Tahun 2005 ada empatmacam: a.) Kompetensi Pedagogik, meliputi, memahami peserta didik, menguasai materi pelajaran, memilikimetode pembelajaran yang menarik, mengembangkan potensi, mengevaluasi proses dan hasil belajar. b).Kompetensi Kepribadian, meliputi memberi nasehat, bijaksana, memberi manfaat, sabar. c). Kompetensisosial, meliputi komunikasi lisan dan bergaul secara efektif. d) Kompetensi profesional, meliputi, menguasaimetode ajar yang luas dan mendalam, metode disiplin keilmuan. 2). Langkah-langkah menjadi guruprofesional dalam surah ‘Abasaadalah: Seorang pendidik harus menguasai materi, pelaksanaan pembelajaran,melakukan evaluasi, mengembangkan potensi peserta didik, menjadiuswah, menjalin komunikasi. 3).Kontribusi surah Abasa terhadap Profesionalisme Guru adalah seorang pendidik tidak boleh bermukamasam, bersungguh-sungguh, adil, menyiapkan materi ajar, berfikir positif, tanggung jawab.Kata Kunci: Profesionalisme, Guru, Surah ‘Abasa