IMPLEMENTASI PENDIDIKAN AKHLAK DALAM MEMBENTUK KEPRIBADIAN MUSLIM DI SMP IT NUR IHSAN ISLAMIC FULL DAY SCHOOL MEDAN
Abstract
character at SMP Islamic Full Day School Medan. (2) To know how is the role of principals and teachers inimplementation of moral education in forming the Muslim character at SMP Islamic Full Day School Medan.(3) To know what are the supporting and inhibiting factors faced in implementation of moral education informing the Muslim character at SMP Islamic Full Day School Medan. This research is a qualitative researchby describing the implementation of moral education at Nur Ihsan Islamic Full Day School Medan. Theconclusion of this research is that the implementation of moral education in forming the Muslim character atSMP Islamic Full Day School Medan which is conducted by principal and teachers have succeeded. Namelyby designing quality programs in order to accustom the students to perform a good morals in daily life. Theresults of this study can be used as an input for school, principal, teachers, and parents to improve the qualityof education for children, especially those which are related to the moral education.Penelitian ini bertujuan untuk: (1) mengetahui bagaimana implementasi pendidikan akhlak dalam membentukkepribadian muslim di SMPIslamic Full Day School Medan. (2) Mengetahui bagaimana peran kepalasekolah maupun guru dalam implementasi pendidikan akhlak dalam membentuk kepribadian muslim diSMPIslamic Full Day School Medan. (3) mengetahui Faktor pendukung dan penghambat apasajakah yangdihadapi dalam implementasi pendidikan akhlak dalam membentuk kepribadian muslim di SMPIslamicFull Day School Medan. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif dengan mendiskripsikan implementasipendidikan akhlak di Nur IhsanIslamic Full Day School Medan. Kesimpulan penelitian ini bahwa Implementasipendidikan akhlak dalam membentuk kepribadian muslim di SMPIslamic Full Day School Medan yangdilakukan oleh kepala sekaolah dan guru telah berhasil. Yaitu dengan merancang program-program yangberkualitas demi untuk membiasakan para siswanya melakukan akhlak yang baik dalam kesehariannya.Hasil dari penelitian ini dapat dijadikan masukan bagi piha sekolah, kepala sekolah guru, orang tua untuklebih meningkatkan kualitas pendidikan kepada anak terutama yang menyangkut dengan pendidikan akhlak.